Marknadens HUmör -Hur påverkar det spekulationer kring delårsrapport?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte Syftet med denna uppsats är att undersöka om spekulationer före delårsrapport påverkas av börshumöret och således genererar abnormal avkastning i samband med att rapporten levereras. Teori Här presenteras teroin om den effektiva marknadshypotesen men det ges även en översikt av ämnet behavioral finance idag och dess utveckling och intåg på den ekonomiska arenan. Metod Undersökningen har gjorts på de bolag som är noterade på a-listan mest omsatta utifrån riktlinjerna för en Event Study. Efter formulering av hypoteser testas dessa med ett t-test varav resultatet pesenteras i tabell såväl som diagram form. Analys Efter formulering av hypoteser testas dessa med ett t-test varav resultatet pesenteras i tabell såväl som diagram form. Här jämförs och kommenteras utfallet av undersökningen. Slutsats Undersökningen visar att humöret faktiskt påverkar avkastningarna enligt förväntningarna. Den individuella aktiens humör visar dock en större påverkan på avkastningen än hela marknadens humör. Därmed visar undersökningen att den svaga formen av den effektiva marknadshypotesen inte kan gälla för Stockholmsbörsen. Vidare är resultatet i linje med tidigare undersökning inom behavioral finance. Här ges en del förslag på fortsatt forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)