Kamratstödets roll i främjandet av det kollektiva lärandet En kvalitativ studie om kultur och krisstöd inom räddningstjänsten

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Syfte: Denna studie undersöker det kollektiva lärandet inom räddningstjänsten samt de potentiella hämmande faktorer som kan påverka individens benägenhet att uppsöka kamratstöd och därmed fungera hämmande för det kollektiva lärandet. Teori: Kollektivt lärande och kamratstöd inom räddningstjänsten är av stor betydelse för utvecklandet av en stark kultur av ömsesidigt stöd och lärande. Genom att identifiera eventuella hämmande faktorer för individens uppsökande av kamratstöd kan denna studie bidra till att skapa en medvetenhet om dessa faktorer och främja det kollektiva lärandet inom räddningstjänsten. Metod: Vi undersöker hur kamratstödet kan främja kollektivt lärande genom en kvalitativ datainsamlingsmetod bestående av sex semistrukturerade intervjuer med erfarna brandmän. Resultatet analyseras och vi identifierar mönster, teman och eventuella hämmande faktorer som kan påverka individens uppsökande av kamratstöd. Resultat: Resultaten visar på ett antal potentiella hämmande faktorer, inklusive bristande tillit och kommunikation, rädsla för att visa svaghet samt hierarkiska strukturer inom organisationen. Dessa faktorer kan begränsa individen i sitt uppsökande av kamratstöd och det riskerar även att begränsa det kollektiva lärandets potential. Uppsatsen belyser också vikten av att skapa en stödjande och tillåtande kultur inom gruppen där individer känner sig trygga att söka stöd och dela sina erfarenheter. Genom att utforska dessa teman och identifiera potentiella hämmande faktorer syftar denna uppsats till att öka medvetenheten om betydelsen av kamratstöd och kollektivt lärande inom räddningstjänsten. Resultaten kan användas som grund för vidareforskning rörande grupper, kultur och kollektivt lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)