Kontroll, koordination och identitet. En tolkande studie av funktionerna hos organisatoriska mål ur ett corporate governance‐perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: I denna uppsats breddas synen på varför styrelse och företagsledning utformar organisatoriska mål genom att demonstrera målens mångdimensionella natur och därmed inspirera till kritisk reflektion kring ämnet. Detta sker genom kvalitativa fallstudier bestående av totalt sex semistrukturerade intervjuer. Två fallföretag studeras: CellaVision och Skånemejerier. I båda företagen intervjuas styrelseordförande, VD samt en mellanchef. Som komplement används information från årsredovisningar och hemsidor. Därefter analyseras intervjumaterialet med hjälp av tre skilda teoretiska ramverk: agentteori, intressentmodellen och kulturteori. Analysen demonstrerar de organisatoriska målens mångtydiga och flerdimensionella funktion. Utifrån detta argumenterar vi att faktorer som företagets storlek och branschförhållanden påverkar vilka funktioner målen fyller. En mer nyanserad tolkning av effekterna av styrning med hjälp av mål kan bidra till att beslutsfattare utvecklar mer genomtänkta strategier för hur de kommunicerar sina målbilder till olika intressenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)