“De pratar aldrig om det” - att göra det osynliga synligt : En möjlighet att synliggöra lärandet och kunskapen kring psykisk hälsa och ohälsa i gymnasieskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd; Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd; Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning:

Tidigare forskning visar att psykisk ohälsa har ökat bland ungdomar och att de mår sämre idag på grund av all stress och krav som ställs på dem i skolan. Den befintliga forskningen berör ungdomars mående men vilka kunskaper som förekommer hos ungdomarna om psykisk hälsa och ohälsa är begränsat. Skolan är en viktig plattform för lärande där elever ska kunna utvecklas och bland annat främja sin psykiska hälsa. Mår eleverna inte bra psykiskt, kan de inte ta till sig kunskapen som erbjuds i skolan och lärandet begränsas. Därför behövs det strategier i skolan där all skolpersonal gemensamt arbetar för att öka den psykiska hälsan hos eleverna. Det är av vikt att elever har kunskap om detta ämnesområde och vet vart de kan vända sig om så behövs.

 

Syfte: Syftet är att synliggöra lärandet kring psykisk hälsa och ohälsa på gymnasieskolor och undersöka vilka förutsättningar och villkor som finns för hälsofrämjande arbete inom psykisk hälsa ur elevhälsopersonal- och elevperspektiv.

 

Forskningsfrågor: 1. Vilka kunskaper visar eleverna att de har om psykisk hälsa och ohälsa? 2. Hur uppfattar gymnasieeleverna att psykisk hälsa och ohälsa behandlas utifrån ett lärandeperspektiv i skolan? 3. På vilket sätt arbetar elevhälsopersonalen med hälsofrämjande insatser kring psykisk hälsa i gymnasieskolan? 4. Hur kan arbetet kring psykisk hälsa och ohälsa utvecklas i gymnasieskolan? 5. Stämmer elevernas och elevhälsopersonalens uppfattning om hur psykisk hälsa och ohälsa behandlas i skolan utifrån ett lärandeperspektiv?

 

Resultat: Gymnasieelevers kunskaper om psykisk hälsa och ohälsa är begränsade. Elever och skolpersonal upplever att lärandet kring psykisk hälsa och ohälsa förekommer lite eller inte alls och är något som båda parterna anser behöver integreras mer i gymnasieskolornas undervisning. Elevhälsopersonalen har som ambition att arbeta förebyggande mot psykisk ohälsa och hälsofrämjande med psykisk hälsa men begränsningar i form av tid- och resursbrist hindrar detta arbete. Både elever och elevhälsopersonal har förslag till utvecklingsmöjligheter genom att till exempel arrangera temadagar och pausaktiviteter i skolan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)