Bristande jämställdhet i bedömningar : En kvalitativ studie om hur socialsekreterare påverkas av faktorer inom socialtjänstens barnavård

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Titel: Bristande jämställdhet i bedömningar Författare: Ellen Johansson och Felicia Wendel Syftet med studien var att undersöka om barns könstillhörighet, i eventuellt samspel med till exempel ålder, etnicitet och socioekonomisk bakgrund påverkar utredningsarbetet inom socialtjänstens barnavård samt vilken bedömning socialsekreterare gör. För att få fram studiens resultat använde vi oss utav kvalitativ metod och valde att intervjua socialsekreterare som arbetar inom socialtjänstens barnavård i Värmlands län. Datamaterialet bearbetades utifrån kvalitativ innehållsanalys. Studiens resultat analyserades utifrån valda teorier och teoretiska begrepp; Socialkonstruktionism, intersektionalitet och genusgörande samt med tidigare forskning. Av resultatet framgick att flickor anses utsättas för risker medan pojkar i en högre utsträckning anses utsätta sig själv och andra för risker. Det framkommer även att pojkar och flickor tillskrivs olika typiska beteenden som påverkar socialsekreterarnas bedömningar. I resultatet fann vi även att socialsekreterarna var mer oroliga för yngre flickor och äldre pojkar med utagerande beteende. Ytterligare ett resultat som blev tydligt var att jämställda bedömningar ansågs vara när socialsekreterare bortser från andra faktorer och enbart utgår från barnets behov. Det framkom även att socialsekreterarnas upplevelse var att barn med svensk bakgrund får mer insatser än barn med utländsk bakgrund samt att god socioekonomisk bakgrund ansågs vara ett skydd. Studiens slutsatser blev således att könstillhörighet är en faktor som påverkar socialsekreterares bedömningar inom socialtjänstens barnavård samt att det finns fler faktorer än kön som påverkar socialsekreterarnas bedömningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)