Teknikämnets bortglömda formuleringar : En fenomenografisk analys av lärares och elevers uppfattningar om genusrelaterad undervisning på grundskole- och gymnasienivå

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Lärande

Sammanfattning: Detta examensarbete undersöker uppfattningar som finns hos lärare och elever kring fenomenet ”Skolverkets lydelser kring genus i teknikämnet på grundskolan och gymnasieskolan”. En fenomenografisk ansats har använts som teoretiskt ramverk och datainsamling har utförts på en grundskola och en gymnasieskola. De metoder som har använts är intervjuer med lärare, fokusgruppsintervjuer med elever, samt enkätundersökning bland elever. Analysen av forskningsmaterialet har resulterat i beskrivningskategorier utifrån olika teman som fram kommit utifrån de olika uppfattningarna. Både elevernas och lärarnas uppfattningar handlar om könsroller och genusrelaterad undervisning. Dessutom har uppfattningar om att könsroller förändras över tiden framkommit hos eleverna, samt uppfattningar om behovet av att locka fler tjejer till teknik framkommit hos lärarna. Examensarbetets slutsatser är att lärare uppfattar genuslydelserna som svåra att implementera och att de uppfattar detta innehåll som mindre viktigt än övrigt innehåll. Eleverna i studien har uppfattningen att det är viktigt att deras utbildning täcker alla delar av ämnets innehåll, inklusive genuslydelserna. Eleverna beskriver uppfattningen att de inte har tagit del av genusrelaterad undervisning i teknikämnet i någon utsträckning alls på grundskolan, och i mycket begränsad omfattning på gymnasieskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)