Vägen till examenskonserten – En studie om musikstudenters lärande i arbetet inför en examenskonsert samt examenskonsertens roll i en musikhögskoleutbildning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att undersöka vad en musikstudent lär sig i arbetet inför en examenskonsert samt examenskonsertens syfte i en musikhögskoleutbildning. Studien består av två delstudier där delstudie A behandlar en individuell förberedelseprocess inför en examenskonsert inom komposition och arrangering och där delstudie B undersöker tankarna hos tidigare kompositionsstudenter samt hos examinatorer av examenskonserter på musikhögskolan i Malmö. I tidigare forskning behandlas relevanta begrepp som projektbaserat lärande, produkt, process, identitet, självständighet, motivation och musikaliskt lärande. Delstudie A består av en aktionsforskning kring forskarens förberedelser inför sin examenskonsert. Metod för insamling av data utgör en forskningsdagbok. Delstudie B utgår från en intervjustudie där informanterna består av två tidigare kompositionselever samt två examinatorer av examenskonserter vid musikhögskolan i Malmö. Arbetet avslutas med en gemensam diskussion där studiernas resultat ställs mot varandra och mot tidigare forskning för att besvara studiens två övergripande forskningsfrågor. Studien redogör för olika exempel på lärdomar som kan utvinnas i arbetet inför en examenskonsert samt tankar om examenskonsertens syfte i en musikhögskoleutbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)