"Jag vill kunna genomföra mitt uppdrag" : En fallstudie om personalinflytande på en förskola

Detta är en Master-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Detta är en fallstudie om personalinflytande på en förskola. Studien belyser vad som möjliggör och vad som förhindrar personalens inflytande i verksamheten. Behovet av kunskap inom detta område är kopplad till frågan om hur tillitsbaserade former, för styrning av de offentliga verksamheterna, ska kunna utvecklas. Inflytande förstås holistiskt som ett sammansatt fenomen som uttrycks i mötet mellan subjektiv vilja och objektiva omständigheter – mellan individuell agens och kollektiva processer. Den metodik som utvecklades för att studera inflytande utifrån dessa premisser utgick från ett verksamhetsteoretiskt och marxistiskt ramverk med en fältstudie som innefattade både observationer av verksamheten likväl som intervjuer med personal och ledning. Resultatet pekar på att resursbrist och instabilitet på en övergripande organisationsnivå dominerar verksamheten på den lokala nivån och utrycker bristande inflytande ur både personalens och ledningens horisonter. Denna brist på inflytande tolkas som ett resultat av hierarkiska organisationsformer som lägger ansvar för övergripande problem på lägre organisatoriska nivåer. Arbetet med att hantera problem på den lokala nivån leder till dilemman mellan personalens möjligheter till egen kontroll och ledningens möjlighet till rationell övergripande resursfördelning. Personalinflytande ses uttryckas i arbetsledande insatser som hanterar akuta problem samt i personalens egna förhållningssätt som innebär ett avvisande av övergripande ansvar och prioritering som lägger fokus på barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)