Inspirera i nuet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur tre olika cellopedagoger arbetar med inspiration. Undersökningen bygger på litteratur och tidigare forskning som syftar till ämnet inspiration, med eller utan koppling till musik, samt närliggande ämne som kreativitet, motivation, mentorskap och pedagogik. Utifrån denna litteratur, observationer av celloundervisning och intervjuer enligt kvalitativ forskningsmetod har studiens resultat sammanfattat olika metoder för hur ett inspirationsarbete kan utformas. Resultatet har delats upp i inspirationsarbete vid lektionstillfället och utanför lektionstillfället. Diskussionen innehåller mina egna tankar om hur mycket man ska styra sina elever mot inspiration samt hur man fördelar sin energi i jakten på inspirerade elever. I slutändan är inspiration individuellt men det finns generella kunskaper att hämta. Med hjälp av ökad medvetenhet kan man utveckla sin förmåga att bemästra denna balansgång och därmed utveckla sin förmåga att inspirera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)