“Man går in på Youtube sen hittar man danserna och sen dansar man såhär” : En barndomsstudie med inriktning digitalt medierad dans

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Studiens syfte består av två delar där första delen handlar om att närma oss barns perspektiv gällande estetik där dans i förskolan är centralt. Detta genom att undersöka vilka kunskaper barn besitter om dans samt hur de förmedlar dessa. Den andra delen av syftet synliggör förskollärares och barnskötares beskrivningar av barns kunskaper om dans och hur barn förmedlar denna kunskap. Båda delarna av syftet är med avseende på den digitala utveckling som möjligen påverkar dagens barndom. Studien tar utgångspunkt i barndomssociologin, samt estetiskt teoretiska begrepp. För att undersöka och få svar på studiens frågeställningar har en kvalitativ metod använts i form av fokusgruppsamtal med barn, barnskötare och förskollärare. Genom att använda en induktiv tematisk analys som analysmetod har en analys av studiens empiri möjliggjorts. Resultatet visar på att barn besitter olika kunskaper om dans och denna kunskap är ofta i anknytning till digitalt innehåll och dansen förmedlas utifrån barns egna aktörskap och intresse. Resultatet synliggör även förskollärares och barnskötares beskrivningar där de ofta upplever barns kunskapande om dans i relation med den digitalisering som möjligen präglar dagens barndom. Sammanfattningsvis upplevs barns kunskap om dans med avseende på digitalt innehåll likt marknadsestetik som påverkar hur dessa kunskaper förmedlas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)