Sökning: "Ämnesövergripande studier"

Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade orden Ämnesövergripande studier.

  1. 16. Rum för kreativitet : En studie om textilslöjdsalens betydelse för elevers möjligheter att utveckla kreativitet, utifrån ett textillärar perspektiv

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anna Karin Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Flow; kreativa processer; kreativitet; lärmiljöer; slöjdhistoria;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att ta reda på hur textillärare upplever att den yttre miljön i textilslöjdsalen kan påverka den kreativa processen hos eleverna och hur slöjdsalen i så fall kan utformas. Studien bygger på intervjuer med fem textillärare som är eller har varit verksamma inom grundskolan i ämnet textilslöjd. LÄS MER

  2. 17. Varför görs det så sällan? : En diskursanalys över problematiken kring ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap; Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)

    Författare :Johan Torberger; [2013]
    Nyckelord :ämnesövergripande; ämnesintegrerande; diskursanalys; organisatoriska; problematik;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ur ett diskursanalytiskt perspektiv försöka förstå några av de problem som tycks finnas med att genomföra ämnesövergripande undervisning. Undersökningens metod är litteraturstudiens och dess empiriska material består av tidigare genomförda studier och forskning kring ämnesövergripande undervisning. LÄS MER

  3. 18. Ämnesintegrering – möjligheter och hinder – studier ur lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jessica Jacobsson; [2013]
    Nyckelord :ämnesintegrering; tematisk undervisning; ämnesövergripande; högstadiet;

    Sammanfattning : Precis som samhällets funktioner och enheter kan hänga ihop och samverka på olika sätt, kan de olika ämnena i skolan också göra det. I praktiken innebär det att fler än ett ämne kan studeras på samma gång, och ett begrepp som används för att benämna denna arbetsform är ämnesintegrering. LÄS MER

  4. 19. Värden i friluftslivsundervisning: En studie av hur idrottslärare i fjällmiljö ser på och genomför friluftsliv i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mikael Jönsson; [2013]
    Nyckelord :exklusiv; fjällmiljö; friluftsliv; natursyn; undervisning; värde; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Tidigare studier visar att det finns en rad yttre faktorer som påverkar skolans friluftslivsundervisning negativt. Tid, skolans närmiljö, organisation och ekonomi är faktorer som på olika sätt är av hindrande art. LÄS MER

  5. 20. Friluftsliv från ett lärarlagsperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johannes Serholt; [2012]
    Nyckelord :Friluftsliv; friluftsdagar; ämnesövergripande unde;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Denna studie har genomförts för att belysa hur lärarlag på högstadiet ser på friluftsliv iundervisning. Syftet har varit att beskriva lärares uppfattning om friluftsliv i undervisningsinnehåll, på friluftsdagar samt beskriva möjligheten att använda friluftsliv som en metod tillämnesövergripande undervisning. LÄS MER