Sökning: "Återkallning"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet Återkallning.

  1. 1. Modelling Long Term Memory in the Bayesian Confidence Neural Network Model

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Charu Karn; Samir Samahunov; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Memory is a fascinating and complex part of human life. Understanding memory and simulating itthrough modelling can help society take steps towards understanding health issues such asAlzheimer's, dementia and amnesia. LÄS MER

  2. 2. Minnas för att lära – lära för att minnas : En systematisk litteraturstudie om TBL och läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Madeleine Iggbom; Christoffer Taskin; [2023]
    Nyckelord :Testbaserat lärande; läsförståelse; högstadieelever; formativa tester; läsförbättring; framgångsfaktorer; undervisningsstrategier; framplockning; återkallning; läsning; återkallningsövningar;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att utforska och utvärdera centrala metoder inom TBL med inriktning på hur de kan tillämpas för att främja och förbättra läsförståelsen hos elever i grundskolan, med särskilt fokus på åldrarna 13–16 år. Den frågeställning som används för att uppnå syftet är: • Vilka metoder inom testbaserat lärande har visat sig vara framgångsrika för att förbättra läsförståelsen hos elever i grundskolan, med särskilt fokus på åldrarna 13–16 år? Genom en systematisk litteraturstudie utkristalliseras ett tydligt mönster att formativa tester samt aktiva återkallningsövningar har en positiv inverkan på elevers läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. Relationen mellan visualiseringsförmåga och återkallning av ord: Hur presterar hög- och lågvisualiserande individer vid återkallning av konkreta och abstrakta substantiv?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Emma Rajalin; Ninna Svanström; [2021-11-30]
    Nyckelord :visualiseringsförmåga; dual-coding; ordåterkallning; minne; konkreta substantiv; abstrakta substantiv; VVIQ; kognitionsvetenskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur nivå på visualiseringsförmåga korrelerar med återkallning av konkreta respektive abstrakta engelska substantiv. Forskningsfrågan utgick från dual-coding teorin som hävdar att konkreta ord som framkallar mentala bilder är enklare att återkalla än abstrakta ord som är svårare att visualisera, samt tidigare studier som har påvisat samband mellan visualisering och minnesförmåga. LÄS MER

  4. 4. Lost in Thoughts - A Quantitative Study About Repetitive Thinking, Gaze Behavior and Experiences of Distress

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Bahar Masooda Ahmadi; Ebba Olsson; [2021]
    Nyckelord :Repetitive negative thinking; rumination; worry; eye-tracking; gaze behavior; looking at nothing; recall; repetitivt negativt tänkande; ruminering; oro; ögonspårning; blickbeteende; återkallning; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of the present study was to investigate if and how repetitive negative thinking (RNT) influences the level of experienced distress during recall of images of neutral and negative content, and how such effects might be modulated by gaze behavior. Another aim was to study whether RNT and image content influences participants’ gaze behavior. LÄS MER

  5. 5. Fonts and their correlation to reading speed and information recall

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Fredrik Svanholm; Lucas von Schéele; [2021]
    Nyckelord :fonts; font; typeface; serif; sans-serif; reading; information; recall; ;

    Sammanfattning : Text can be written with various types of fonts, knowing how the fonts affect the reader is advantageous for developers and creators when choosing what font to use when creating consumable media. Researchers have suggested that the results of a font may be affected by the reader's familiarity with it [6]. LÄS MER