Sökning: "ämnesövergripande lärprocesser"
Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden ämnesövergripande lärprocesser.
11. Kalejdoskop : En studie av musiklärares ämnesövergripande arbete i år 6–9
Magister-uppsats, Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Uppsatsen behandlar musiklärares användning av, eller delaktighet i, ämnesövergripande arbeten i år 6–9 i grundskolan. Studien utfördes under läsåret 2012/2013. Syftet med studien var att undersöka vad det är som påverkar en musiklärare att arbeta ämnesövergripande eller inte. LÄS MER
12. ”Det känns som man är mellan den stressade staden och den lugna skogen” : En studie om när en konstnärlig metod används ämnesövergripande i grundskolans senare år
Magister-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Studiens syfte är att se vad som händer när elever använder sig av en konstnärlig metod i grundskolans senare år och förankra den undersökta undervisningsmetoden på en vetenskaplig grund. Studiens teoretiska ram utgörs av socialkonstruktionismen och visuell kultur. LÄS MER
13. Estetiska lärprocesser och Skapande skola : Intervjustudie med verksamhetsledare, pedagoger och kulturarbetare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka om en nationellt stödd satsning som Skapande skola-projekt integrerar estetiska lärprocesser i skolans verksamhet? Likaså är syftet att få en djupare insikt om vad estetiska lärprocesser är i skolans kontext.Studien bygger på intervjuer med verksamhetsledare, pedagoger och kulturarbetare som arbetat med Skapande skola-projekt i tre olika kommuner. LÄS MER
14. Lärande genom musik i förskola och förskoleklass : Pedagogers uppfattningar om musik kan påverka barnens lärande
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Huvudsyftet med studien är att undersöka om lärande kan underlättas genom musikutövande i förskolan och förskoleklassen. Valet av undersökningsområde grundar sig på tidigare erfarenheter och på den satsning som regeringen nu gör med fortbildningsinsatsen Tonspråk för verksamma pedagoger i syfte att öka de estetiska kunskaperna inom dessa grupper. LÄS MER