Sökning: "ämnesdidaktik religion"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden ämnesdidaktik religion.

  1. 1. Religious release : A text analysis of religious pluralism in the presentation of the world religions in upper secondary Religious education textbooks

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Elsa Johansson; [2022]
    Nyckelord :Religious education; textbooks; world religions; religious pluralism; religious release meanings; religious diversity; upper secondary education.;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to analyse and discuss the ways in which the world religions are presented in Swedish upper secondary Religious education [RE] textbooks. The result of the study is the following: The RE textbooks have similar ways of presenting the different world religions. LÄS MER

  2. 2. Likvärdig undervisning - religionsdidaktik : Didaktisk och pedagogisk forskning för en icke-konfessionell och likvärdig religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aia Als; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractI den här uppsatsen är syftet att samla ihop didaktisk och pedagogisk forskning som behandlar frågor kring hur en religionsundervisning kan vara icke-konfessionell och likvärdig. Sammanställningen kan användas för alla skolnivåer. I detta SAG  har systematisk sökning via b.la. LÄS MER

  3. 3. Religionskunskapsundervisning i mångkulturella klassrum : Argument och överväganden i relation till safe space och brave space

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Patricia Kulhan; Natalia Isha; [2022]
    Nyckelord :safe space; brave space; Mångkulturell; inkludering; religionsundervisning.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle diskuteras religion i olika sammanhang, i skolor, debatter, vardagslivet och arbetslivet. Religionskunskapsundervisningen har genom åren förändrats i takt med att samhället blivit allt mer mångkulturellt. I synnerhet kan det vara utmanande att inkludera alla elever i klassrum, som karaktäriseras av många religioner. LÄS MER

  4. 4. När porträtteringar begränsar : En läromedelsanalys om förekomsten av essentialism inom religionskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Fredrik Mark; [2022]
    Nyckelord :essentialism; teaching material; religious studies; content analysis; Essentialism; läroböcker; religionskunskap; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förekomsten av essentialistiska och icke portinom essentialistiska rätteringar i läroböcker inom religionskunskap på högstadie porträtteringar kan vara problematiska. En sådan problematik nivå eftersom essentialistiska är att de som fenomen kan identifieras och definieras samt att essentiali cementerar idén om att religion stiska beskrivningar av specifika religioner onekligen blir begränsade och reduktionistiska. LÄS MER

  5. 5. Religiösa artefakter och symboler i en modern värld : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Olivia Paulsson; Therese Larsen; [2020]
    Nyckelord :Religion religionsvetenskap religiösa artefakter symboler skola ämnesdidaktik intervjustudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats undersöker vi hur nya uttrycksformer av religiositet presenteras i den moderna världen. Uppsatsen undersöker vilka religiösa artefakter och symboler som förekommer bland nio respondenter och vilken betydelse de tillskriver dem, samt respondenternas inställning till religiösa artefakter i det privata och offentliga mötet. LÄS MER