Sökning: "ämnesuppfattningar"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet ämnesuppfattningar.

  1. 6. Skönlitteraturens plats i svenskundervisningen : En jämförande analys av svenskämnesuppfattningar och skönlitteratur på en svensk och en åländsk gymnasieskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Larsson; Sigrid Mattsson; [2015]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; Intervjuer; Litteratur; Svenskämnesuppfattningar; Svenskämnet;

    Sammanfattning : Denna studies ansats är att undersöka hur svensklärare verksamma inom två skolsystem ser på skönlitteraturens funktion i svenskundervisningen, och om detta kan säga något om vilka svenskämnesuppfattningar som dominerar på respektive skola. Detta kopplas till den rådande skoldebatten, där den svenska skolan ofta jämförs med den finska gällande elevers resultat, kvaliteten på undervisningen och synen på lärarna. LÄS MER

  2. 7. Litteraturens möjligheter i värdegrundsarbetet : En kvalitativ studie om lärares arbete med värdegrunden genom litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sanna Andersson; [2015]
    Nyckelord :Literature teaching; core values; democratic values; values education; deliberative conversations; subject perceptions; literature connections; Litteraturundervisning; värdegrund; demokratiska värderingar; värdepedagogik; deliberativa samtal; ämnesuppfattningar; Textkopplingar;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva hur fyra lärare mot yngre åldrar förhåller sig till och arbetar med värdegrunden genom litteraturen. Där litteraturen används som ett pedagogiskt verktyg för att förebygga konflikter eller belysa andra frågor som berör skolans värdegrund. LÄS MER

  3. 8. Mellan informationssök och Ragnarök : om hur lärare använder datorer och digital teknik i undervisningen i de samhällsvetenskapliga ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linus Henriksson; [2012]
    Nyckelord :didaktik; samhällsvetenskapliga ämnen; datorstödd undervisning; en-till-en;

    Sammanfattning : Det blir allt vanligare att elever får en egen bärbar dator eller lärplatta för att använda i skolan, även benämnt som ”en-till-en”. Digitaliseringen av skolan är numera så pass utbredd att det inte längre handlar om ifall datorer och digital teknik ska användas i undervisningen eller ej, utan snarare på vilket sätt de ska användas. LÄS MER

  4. 9. Tankar om skönlitteraturen – Betydelsen, Funktionen & Kunskapen.

    C-uppsats,

    Författare :Therese Löfqvist; Emma Sjöberg; [2010]
    Nyckelord :Skönlitteratur; svenskämnet; ämnesuppfattningar; e;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteSyftet med denna undersökning är att se hur några pedagogers tankar om skönlitteraturen speglar derasuppfattning om svenskämnet och dess innehåll. De tankar som framkommer kopplas till tidigare teorieroch forskning av svenskämnet som konstruktion och främst Malmgrens (1996) tredelning avsvenskämnet. LÄS MER

  5. 10. Det svenska, danska och norska modersmålet.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hanna Karlgren; Camilla Knudsen; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med denna studie var att analysera och problematisera de likheter och skillnader som finns mellan densvenska, danska och norska grundskolans kursplan i modersmålsämnet. I studien problematiserar vi de likheteroch skillnader som framkom kring vilken kunskap som anses värd att förmedla, samt hur detta legitimeras irespektive lands kursplan i modersmålsämnet. LÄS MER