Sökning: "ämnesuppfattningar"
Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet ämnesuppfattningar.
6. Skönlitteraturens plats i svenskundervisningen : En jämförande analys av svenskämnesuppfattningar och skönlitteratur på en svensk och en åländsk gymnasieskola.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studies ansats är att undersöka hur svensklärare verksamma inom två skolsystem ser på skönlitteraturens funktion i svenskundervisningen, och om detta kan säga något om vilka svenskämnesuppfattningar som dominerar på respektive skola. Detta kopplas till den rådande skoldebatten, där den svenska skolan ofta jämförs med den finska gällande elevers resultat, kvaliteten på undervisningen och synen på lärarna. LÄS MER
7. Litteraturens möjligheter i värdegrundsarbetet : En kvalitativ studie om lärares arbete med värdegrunden genom litteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Studien syftar till att beskriva hur fyra lärare mot yngre åldrar förhåller sig till och arbetar med värdegrunden genom litteraturen. Där litteraturen används som ett pedagogiskt verktyg för att förebygga konflikter eller belysa andra frågor som berör skolans värdegrund. LÄS MER
8. Mellan informationssök och Ragnarök : om hur lärare använder datorer och digital teknik i undervisningen i de samhällsvetenskapliga ämnena
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Det blir allt vanligare att elever får en egen bärbar dator eller lärplatta för att använda i skolan, även benämnt som ”en-till-en”. Digitaliseringen av skolan är numera så pass utbredd att det inte längre handlar om ifall datorer och digital teknik ska användas i undervisningen eller ej, utan snarare på vilket sätt de ska användas. LÄS MER
9. Tankar om skönlitteraturen – Betydelsen, Funktionen & Kunskapen.
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteSyftet med denna undersökning är att se hur några pedagogers tankar om skönlitteraturen speglar derasuppfattning om svenskämnet och dess innehåll. De tankar som framkommer kopplas till tidigare teorieroch forskning av svenskämnet som konstruktion och främst Malmgrens (1996) tredelning avsvenskämnet. LÄS MER
10. Det svenska, danska och norska modersmålet.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteSyftet med denna studie var att analysera och problematisera de likheter och skillnader som finns mellan densvenska, danska och norska grundskolans kursplan i modersmålsämnet. I studien problematiserar vi de likheteroch skillnader som framkom kring vilken kunskap som anses värd att förmedla, samt hur detta legitimeras irespektive lands kursplan i modersmålsämnet. LÄS MER