Sökning: "överavkastning marknadsmodellen"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden överavkastning marknadsmodellen.
1. Insiderhandel under coronapandemin. : En eventstudie om verkställande direktörers förvärv.
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turismSammanfattning : Bakgrund Coronapandemin har haft en global påverkan på den finansiella marknaden, inte minst på Stockholmsbörsen, som rasade 11,1 procent under en dag. När det råder en osäkerhet på marknaden ökar informationsasymmetrin mellan marknadsaktörer. LÄS MER
2. Ska vi splitta? : En kvantitativ studie om överavkastning innan annonsering av svenska aktiesplittar
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : En aktiesplit delar en befintlig aktie till flera och priset för varje aktie delas proportionerligt efter splitfaktorn. Där 1 aktie för 100 kr kan bli 2 aktier för 50 kr, det totala börsvärdet för företaget blir oförändrat, men priset per aktie blir lägre. LÄS MER
3. Vinstvarningens effekt på aktiekurs
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : This study aims to examine the impact a released profit warning has on a company’s stock price. The effect will be examined using an event study. In addition, the market model will be applied to calculate the abnormal returns associated with the profit warning. LÄS MER
4. Insynshandel: Hur resonerar marknaden? : En studie om verkställande direktörers förvärv
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Enligt Famas teori om den effektiva marknaden ska det inte vara möjligt att använda sig av offentlig information för att generera överavkastning. Tidigare studier har dock kommit fram till att investerare kan genom att följa verkställande direktörens aktieköp i det anställa bolaget generera överavkastning. LÄS MER
5. Värdepapperisering - En studie om överavkastning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Värdepapperiseringar och dess ekonomiska påverkan på den finansiella marknaden har sedan introduktionen av instrumentet på 60-talet varit ett utbrett verktyg framförallt för finansiella företag, men även för icke-finansiella företag. Men trots fenomenets praktiska utbredning på den värdepapperiserande marknaden, återfinns det desto mindre forskning och empiriska studier inom ämnet. LÄS MER