Sökning: "övergång i förskola"

Visar resultat 6 - 10 av 106 uppsatser innehållade orden övergång i förskola.

  1. 6. Uppfattningar om lekens betydelse för barns utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jonna Johansson; Sara Ilievski; Shazia Ibrahimy; [2023-10-21]
    Nyckelord :Lek; Lärande; Utveckling; Förskola; Förskoleklass; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om leken har samma betydelse för barns lärande och utveckling i förskolan som i förskoleklassen. Vi önskar skapa en djupare förståelse om förskollärarens uppfattningar kring leken. LÄS MER

  2. 7. Barns övergång från förskola till förskoleklass : En kvalitativ studie om förskollärare och förskoleklasslärares erfarenheter av en trygg övergång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Vicktor von Knorring; Clara Rönnevall; [2023]
    Nyckelord :Övergång; förskola; förskoleklass; trygghet; förskollärare; förskoleklasslärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares och förskoleklasslärares erfarenheter av övergångar från förskola till förskoleklass. Fokus i studien är att se hur förskollärare och förskoleklasslärare arbetar för att skapa trygghet i en övergång. LÄS MER

  3. 8. Dinosaurier, dinosaurier, dinosaurier! : En kvalitativ studie om kontinuitet och progression inom barns naturvetenskapliga lärande inför övergången till förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sanna Heinola; Vanessa Hacker; [2023]
    Nyckelord :Kontinuitet; naturvetenskapsundervisning; progression; proximal utvecklingszon; samverkan; övergång;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra möjligheter och begränsningar för kontinuitet och progression i barns naturvetenskapliga lärande inför övergången från förskola till förskoleklass. Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 9. Utmaningar och möjligheter vid övergången mellan förskola och grundskola för barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Albana Zejnullahu; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Förskola; Grundskola; Mottagande; Samverkan; Övergång.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 10. Övergången från förskola till förskoleklass : Förskollärares uppfattningar av barns trygghet vid övergångar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Agnes Wester; [2023]
    Nyckelord :Cooperation; security; transition; preschool class; Samverkan; trygghet; övergång; förskoleklass;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan har en helhetssyn gällande förskolans utbildning och menar att omsorg, utveckling och lärandet blir en enhet. Denna helhetssyn kan påverkas in övergången mellan förskola och förskoleklass. LÄS MER