Sökning: "12-åringar"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet 12-åringar.

  1. 1. Ställföreträdares representation av 12- till 14-åriga klienter vid tvångsomhändertaganden - En undersökning av implementeringen av LVU:s bestämmelser om barnets bästa, barnets rätt att få sin inställning klargjord och barnets rätt att få sin vilja beaktad

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Allison Östlund; [2021-11-23]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur ställföreträdare för barn i LVU-mål hanterar gränsdragningen mellan barnets "subjektiva" vilja och dess "objektiva" intresse när de avgör vad som är bäst för barnet. Uppsatsen genomfördes i syfte att ta reda på i vilken utsträckning ställföreträdare för barn under 15 år tillämpade LVU:s bestämmelser i 36 och 1 § LVU i enlighet med lagstiftarens intentioner. LÄS MER

  2. 2. Förmågor och egenskaper vid selektering av 10-12 åringar inom fotbollen : en intervjustudie med högt rankade akademier i Sverige

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Alfred Cöster; Thom Ollig; [2021]
    Nyckelord :tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka hur olika akademiklubbar med hög rankning reflekterar runt sin selektering av unga (10-12 år) fotbollsspelande pojkar, och om det finns specifika färdigheter som tekniska, taktiska, fysiska eller mentala som är mer prioriterade än andra.   Frågeställningar · Utifrån vilka förmågor och/eller egenskaper selekteras fotbollsspelande pojkar i åldern 10-12 år i svenska licenserade akademier? · Hur ser selektionsprocessen i licenserade akademier ut för att identifiera spelare som besitter specifika förmågor eller egenskaper? · Utgår licenserade akademier från någon mall för att systematisera deras selektionsprocess?  Metod Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativt semistrukturerad intervjumetod. LÄS MER

  3. 3. Går det att identifiera en mer avgörande faktor för DMFT-index hos 12-åriga barn i ett urval av länder?

    Master-uppsats, Malmö universitet/Odontologiska fakulteten (OD)

    Författare :Wedad Moussa; Monika Czubala; [2020]
    Nyckelord :12-åringar; biologiska faktorer; CAPP; DMFT-index; socioekonomiska faktorer;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att framställa och identifiera om det finns en mer avgörande faktor för DMFT-index bland de undersökta biologiska och socioekonomiska faktorerna. Material och metod: En kvalitativ dokumentanalys har utförts med narrativ beskrivning av de undersökta faktorernas betydelse för 12-åriga barns DMFT-index i ett urval av länder över tid. LÄS MER

  4. 4. Elevers upplevelse av meningsfullhet i fritidshemmet : en kvalitativ studie om varför 10-12 åringar inte stannar i verksamheten

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö; Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning fritidshem och förskola

    Författare :Adam Bäck; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; elevers perspektiv; fritidshem; inflytande; lärare; meningsfullhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån begreppet meningsfull fritid förstå varför några 10- till 12 åringar inte stannar kvar i fritidshemmet. Kvalitativa intervjuer redogör för elevers perspektiv kring hur de upplever meningsfullhet på fritiden. LÄS MER

  5. 5. Vi hör inte läraren! – En enkätundersökning i årskurs sex om upplevd ljudmiljö i skolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Karolin Ejeborn; Filip Gunnelid; [2015-07-02]
    Nyckelord :Buller; Bullerexponering; Skola; Ungdomar; Taluppfattning; Enkätundersökning; Ljudmiljö; Prevention; Noise; Noise exposure; School; Adolescent; Speech perception; Questionnaire survey; Sound environment; Prevention;

    Sammanfattning : Buller i skolor kan påverka undervisningsmiljön och taluppfattbarheten negativt. Socialstyrelsens nationella Barnmiljöhälsoenkät (BMHE) har 2003 samt 2011 undersökt hur svenska 12-åringar upplever skolans ljudmiljö och resultaten visade att andelen elever som upplever störningar från ljud ökat mellan 2003 och 2011. LÄS MER