Sökning: "Aerodynamik"

Visar resultat 16 - 20 av 77 uppsatser innehållade ordet Aerodynamik.

  1. 16. Utveckling av fäste och skyltar för bakrutetorkare på personbilar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

    Författare :Gustav Johansson; Emelie Karlsson; [2019]
    Nyckelord :wiper; rear window; sign; mount; car; symbol; means of expression; product design; torkare; bakrutetorkare; skylt; fäste; bil; symbol; uttryckssätt; produktutveckling;

    Sammanfattning : Denna rapport beskriver ett examensarbete inom integrerad produktutveckling vid Högskolan i Skövde. Arbetet utfördes i samarbete med företaget The Best of Sweden AB där uppdraget var att utveckla ett fäste och skyltar för bakrutetorkare på personbilar. LÄS MER

  2. 17. A study on Friction Boundary Conditions with Unicorn/FEniCS-HPC

    Master-uppsats, KTH/Numerisk analys, NA

    Författare :Irene Natale; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to present and validate a boundary condition formulation for CFD problems that includes a friction parameter. In the first part of the thesis the incompressible Navier-Stokes system of equations and the friction boundary conditions are presented. LÄS MER

  3. 18. Enabling high-fidelity measurements of turbulent boundary layer flow over wing sections in the MTL wind tunnel.

    Master-uppsats, KTH/Mekanik

    Författare :Fermin Mallor; [2019]
    Nyckelord :Fluid mechanics; aerodynamics; turbulence; RANS; wind-tunnel experiments; insert design; Strömningsmekanik; aerodynamik; turbulens; RANS; vindtunnel experiment; inlaga designen;

    Sammanfattning : A reinforced fiber-glass model of a NACA 4412 wing profile is designed and set-up in the Minimum Turbulence Level (MTL) wind tunnel facility at KTH. The model has 65 pressure taps orifices, and the set-up includes two mounting panels designed to allow for particle image velocimetry (PIV) and hot wire anemometry (HWA) measurements of the boundary layer (to be performed in a future campaign). LÄS MER

  4. 19. Loosely coupled, modular framework for linear static aeroelastic analyses

    Master-uppsats, KTH/Lättkonstruktioner

    Författare :Aaron Dettmann; [2019]
    Nyckelord :Aeroelasticity; Simulation; CFD; FEM; VLM; Euler-Bernoulli beam theory III; Aeroelasticitet; Simulation; CFD; FEM; VLM; Euler-Bernoulli-balkmodell;

    Sammanfattning : A computational framework for linear static aeroelastic analyses is presented. The overall aeroelasticity model is applicable to conceptual aircraft design studies and other low-fidelity aero-structural analyses. A partitioned approach is used, i. e. LÄS MER

  5. 20. Fordonsdynamiska effekter av en justerbar multi-element vinge jämfört med en single-element vinge för sportbilar - En teoretisk studie

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Jacob Lind; [2019]
    Nyckelord :DRS; bakvinge; justerbar; single-element; multi-element; fordonsdynamik; fordonsmekanik; sportbilar; superbilar; klaffsystem; analys; teknik; downforce;

    Sammanfattning : Sportbilsbranchen har utvecklats i flera decennier och det råder en konstant efterfrågan för nya idéer och teknologier som kan förbättra sportbilar. Detta stämmer framförallt in inom superbilsbranchen, där det är en stor konkurrens mellan företag om vem som först utvecklar nya teknologier som gör deras bilar till de attraktivaste på marknaden. LÄS MER