Sökning: "Analys av Lpf 94"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Analys av Lpf 94.

  1. 1. Lärarprofessionen, friare än aldrig förr? : En analys av lärarprofessionens frirum på de allmänna sidorna i läroplanerna Lgy 70, Lpf 94 och Gy 11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ida Lahéus; Kajsa Egier; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Alla lärare i Sverige måste följa läroplanen. De allmänna sidorna är gemensamma för samtliga inom professionen och det är dessa som vår textanalys behandlar. De läroplaner som analyseras är Lgy 70, Lpf 94 samt Gy 11. LÄS MER

  2. 2. Genusanalys av fyra läroböcker i historia under Lpf 94 och Gy 11 : En analys med särskilt fokus på läroböckernas skildring om tiden efter 1945

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Samuel Raupach; [2021]
    Nyckelord :genusanalys; läroböcker; Lpf 94; Gy 11; genusanalys av läroböcker; analys av läroböcker; genus;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how four history textbooks depict gender by focusing on the textbooks’ descriptions on the historical events after 1945. These four textbooks were all published under the 1994 or 2011 curriculum, which both mentions the importance of education to promote equality and equal opportunity for all students. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkas lärarna av skolans ramar? - En intervjubaserad studie som jämför lärares syn på bedömning och dess utveckling över två läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cajsa Jörnvi; Christoffer Ringsten; [2018]
    Nyckelord :bedömning; former; Lpf 94; Gy 2011; återkoppling; samhällskunskap; nationella prov;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur samhällskunskapslärare på gymnasiet både upplever och arbetar med bedömning. Vi kommer att ta reda på vilken syn lärarna har på bedömning, vilka former för bedömning de använder sig av, vilka skillnader de upplever mellan Lpf 94 och Gy 2011 samt hur de ser på avsaknaden av nationella prov i samhällskunskap. LÄS MER

  4. 4. Nationalism i skolans  styrdokument : En analys av nationalism i styrdokumenten för den frivilliga skolformen  i  Sverige 1935-2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Philip Molin-Wilkinson; Roger Edrenius; [2017]
    Nyckelord :Nationalism; Swedish curriculum; Imagined communities; Etno-symbolism; Higher education;

    Sammanfattning : Curriculums define what a nation deems as valuable skills and values to be taught to the young individuals that will be entering society. The aim of this study is to analyse which type of nationalism that can be found in Swedish curriculums for higher education from 1935-2011 and how the nationalism is expressed. LÄS MER

  5. 5. Hur beskrivs de kausala sambanden i olika läromedel inom historia? : En kvalitativ läromedelsanalys med fokus på kausalitet.

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Linda Olsson; [2016]
    Nyckelord :Kausala samband; kausalitet; läromedel; historiskt tänkande;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to observe how causal explanations are expressed in different textbooks written for various curriculums for upper secondary school, and to determine whether the causal explanations in the narrative has been made clearer depending on if the textbook was written for Lpf 94 or GY11. The focus of this analysis is the historical thinking’s aspect Cause and Consequence. LÄS MER