Sökning: "Andy hargreaves"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Andy hargreaves.
1. Professionellt kapital och digital kompetens
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Denna studie är en del i utvärderingen av ett förbättringsarbete på en f-6 skola inom området digital kompetens. Den teoretiska bakgrunden till studien är teorin om professionellt kapital av Andy Hargreaves och Michael Fullan. LÄS MER
2. ”Vi må skynde oss langsomt” - Et aksjonsforskningsarbeid om å utvikle lærende møter
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Dette studiet handler om et utviklingsarbeid der lærende møter er tema. Politiske føringer og kommunale retningslinjer ligger til grunn for det arbeidet som skal gjøres i faggruppe norsk på en skole. Intensjonen er å utvikle møter der læring i fellesskap står sentralt. LÄS MER
3. Kollegialt lärande i särskolan : Hur lärare lär av varandra och vilka faktorer som påverkar hur det kollegiala lärandet kan utveckla en verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka tankar och erfarenheter lärare i särskolan har av att lära av varandra och ta tillvara på varandras kompetenser, som ett verktyg för utveckling. Då det handlar om lärares lärande, så är det sociokulturella perspektivet intressant. LÄS MER
4. Inkluderande undervisning i grundskolan - hur två svensklärare på högstadiet arbetar med inkludering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vårt syfte med examensarbetet är att försöka förstå hur två svensklärare ser på sitt arbete medatt inkludera elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Vi har börjat med att gå igenom en förändring i den nya skollagen som började gälla 2011. LÄS MER
5. Olika skolor, olika identiteter? - Fem lärares syn på hur skolan påverkat deras lärarroll och identitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer undersöka hur fem lärare i samhällskunskap på två gymnasieskolor med väldigt olika karaktär, en lågstatusskola med yrkesutbildningar och en högstatusskola med enbart studieförberedande utbildningar, upplever att deras arbetsplats påverkar deras läraridentitet, samt hur arbetsplatsen villkorar deras lärarroll.Resultatet av intervjuerna har sedan analyserats och tolkats utifrån tidigare forskning och teorier, däribland George Herbert Meads teori om socialisation, Andy Hargreaves forskning kring lärarkulturer och Eva Rhöses forskning kring läraridentitet och lärarroller. LÄS MER