Sökning: "Ann-Sofi Maria"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Ann-Sofi Maria.

  1. 1. Sambandet mellan hjärnans funktioner och inlärning hos elever med ADHD och AST : Ett försök att generera teori ur en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Senbom; Ann-Sofi Persson; [2021]
    Nyckelord :ADHD; ASD; brain functions; learning; pedagogical implications; ADHD; AST; hjärnans funktioner; inlärning; pedagogiska implikationer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbetet är att genom en litteraturstudie försöka generera teori för hur den specialpedagogiska verksamheten kan dra nytta av forskningsresultaten gällande hur hjärnans funktioner fungerar i samband med inlärning vid ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) och/eller autismspektrumtillstånd (AST). Metoden som valts för denna studie är en kvalitativ litteraturstudie, där resultatet analyserats efter Grounded Theory. LÄS MER

  2. 2. Förståelsegapet mellan det konkreta och abstrakta - hur gör vi?En kvalitativ studie om hur speciallärare kan bidra till att utveckla matematikundervisning

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Maria Bjernevik Lindsjö; Ann-Sofi Gerhardsson; [2019]
    Nyckelord :Inkludering; konkretisering; låga prestationer i matematik; representationer; undervisningsstrategier; verbalisering; visualisering;

    Sammanfattning : I kölvattnet av de olika kunskapsmätningarna, TIMMS, PISA och de nationella proven, blossar heta diskussioner upp gällande matematikundervisningen och dess utformning, både i Sverige och utomlands. Internationella studier visar att låga prestationer i matematik är ett komplext fenomen, därför behöver matematiklärare och speciallärare samarbeta med utvecklingen så att matematikundervisningen kan möta den stora variationen av olikheter bland eleverna och samtidigt stödja elevernas abstrakta tänkande. LÄS MER

  3. 3. Jag vill inte vara reparatör! Sex specialpedagogers upplevelser och erfarenheter av pedagogiska läs- och skrivutredningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Lorentzson; Ann-Sofi Persson; [2013-09-05]
    Nyckelord :pedagogiska läs- och skrivutredningar; läs- och skrivsvårigheter; kartläggningsmaterial;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med vår studie är att undersöka sex specialpedagogers erfarenheter och upplevelser av pedagogiska läs- och skrivutredningar. Teori I studien har en fenomenologisk livsvärldsansats använts. Genom intervjuer har sex specialpedagogers livsvärldar blivit synliggjorda och tolkats utifrån ”sakerna själva”. LÄS MER

  4. 4. BVC-sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med övervikt och fetma bland barn under 5 1/2 år

    Magister-uppsats, Institutionen för omvårdnad

    Författare :Ann-Sofi Berglund; Maria Bransell-Kantoniemi; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Övervikt och fetma är ett ökande problem bland barn i tidig ålder. Syftet var att belysa BVC-sjuksköterskorserfarenheter av att arbeta med övervikt och fetma bland barn under 5 ½ år. Nio BVC-sjuksköterskor intervjuades. Texten analyserades med kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  5. 5. Lindra andligt lidande : erfarenheter inom omvårdnad

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Hälsoakademin

    Författare :Ann-Sofi Zampieri; Anna-Maria Zampieri; [2011]
    Nyckelord :nursing; experiences; alleviate; spiritual suffering; content analysis; omvårdnad; erfarenheter; lindra; andligt lidande; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka sjuksköterskors erfarenheter av att lindra patienters andliga lidande. En kvalitativ metod med induktiv ansats och deskriptiv design valdes och data insamlades genom intervjuer med sjuksköterskor inom onkologisk vård. LÄS MER