Sökning: "Att vardagsanknyta matematikundervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Att vardagsanknyta matematikundervisningen.

  1. 1. Laborativ matematik i utomhusmiljö : En kvantitativ studie utifrån verksamma lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Niclas Notheus; [2022]
    Nyckelord :RME; utforskande matematik och vardagsanknuten matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie att undersöka hur de verksamma lärarnas didaktiska val påverkar utfallet för undervisningen kring laborativ matematik i utomhusmiljö och elevernas lärande eftersom detta område är skralt belyst inom forskningen. Studien utgår från det teoretiska ramverket Realistic Mathematics Education (RME). LÄS MER

  2. 2. Vardags- och verklighetsanknuten matematikundervisning i närmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maja Olausson; Frida Wallberg; [2010]
    Nyckelord :förståelse; lust att lära; närmiljö; utomhusmatematik; varierade arbetssätt och arbetsmetoder; vardags- och verklighetsanknuten matematikundervisning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med arbetet är att undersöka hur fem lärare i södra Sverige knyter an vardagen och verkligheten till matematikundervisning i grundskolans tidigare åldrar. Vi undersöker också hur lärarna använder skolans närmiljö till det. LÄS MER

  3. 3. Elevers förhållningssätt till nyttan av matematik utanför skolan – en jämförelse mellan årskurs 7 och 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kristian Gren; [2010]
    Nyckelord :vardagsmatematik; skolmatematik;

    Sammanfattning : I detta arbete har jag undersökt skillnader hos 4 elever i årskurs 7 och 4 elever i årskurs 9, i deras uppfattning om användningen av matematik utanför skolan. Detta för att se hur dessa elevers uppfattning om matematik hade förändrats, under deras skolgång. LÄS MER

  4. 4. Att vardagsanknyta matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sara Ewald; Cecilia Karlsson; [2008]
    Nyckelord :arbetssätt; förståelse; instrumentell förståelse; knyta till elevernas vardag; laborativt material; matematik; material; relationell förståelse; vardagsanknuten matematik; vardagsmatematik;

    Sammanfattning : Vi har genom intervjuer och klassrumsobservationer undersökt hur tre pedagoger i grundskolans tidigare år använder elevernas erfarenheter från sin vardag i matematikundervisningen, varför pedagogerna undervisar som de gör samt vad de använder för material i sin undervisning. ... LÄS MER

  5. 5. Matematikundervisning för de tidiga åren : en kartläggning av lärares uppfattningar om arbetsform och innehåll

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Carola Håkansson; Katarina Andersson; [2006]
    Nyckelord :Arbetssätt; lärobok; vardagsmatematik;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att undersöka vilka arbetssätt pedagoger i skolår F-3 använder sig av i matematikundervisningen. Vi vill även undersöka i vilken mån pedagogerna ger eleverna möjlighet att koppla skolans matematik till matematiken i vardagen. LÄS MER