Sökning: "Barn som behöver särskilt stöd delaktighet"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Barn som behöver särskilt stöd delaktighet.

  1. 1. “Han får det han behöver” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på inkludering i undervisningen för barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sandra Gashi; Sanna Boklund; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; delaktighet; förskola; inkludering; likvärdighet; lärande; specialpedagogik; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares syn på inkludering i undervisningen för barn i behov av särskilt stöd. Utifrån vårt syfte vill vi bidra med mer kunskap till inkluderingsarbetet i undervisningen i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Förskolepersonals förutsättningar inom det inkluderande arbetet med barn i behov av särskilt stöd : En kvantitativ studie om förskolepersonals inkluderande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Catrine Olsson; [2023]
    Nyckelord :Aid; inclusion; participation; preschool staff s conditions; survey; Delaktighet; enkät; förskolepersonals förutsättningar; hjälpmedel; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att öka kunskapen om förskolepersonalens förutsättningar för att skapa ett inkluderande arbetssätt med fokus på barn i behov av särskilt stöd, genom att beskriva och belysa vilka strategier och hjälpmedel som används för barns inkludering och delaktighet i förskolans utbildning. För att utföra studien användes en kvantitativ enkätstudie där personal inom förskolans verksamhet fick besvara frågor utifrån studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Det räcker inte med kompetens och vilja : En systematisk litteraturstudie om förutsättningar för delaktighet i socialtjänstens beslutsprocesser för barn och unga med funktionsnedsättning

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Viktoria Karlberg; [2022]
    Nyckelord :Barn; funktionsnedsättning; delaktighet; beslutsprocesser; socialt arbete;

    Sammanfattning : Titel: ”Det räcker inte med kompetens och vilja” – En systematisk litteraturstudie om förutsättningar för delaktighet i socialtjänstens beslutsprocesser för barn och unga med funktionsnedsättning Bakgrund: Barn med funktionsnedsättning har ökad risk för delaktighetsbegränsningar och behöver ofta särskilt stöd för att uttrycka åsikter och synpunkter. Begränsad eller obefintlig delaktighet kan leda till dålig matchning mellan behov och insats. LÄS MER

  4. 4. "Alla barn vill lyckas" : Strategier för ett framgångsrikt arbete med barn som visar utagerande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Berling; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; förskola; relationskompetens; utagerande beteendeproblematik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Berling, Sara (2022). "Alla barn vill lyckas" - Strategier för ett framgångsrikt arbete med barn som visar utagerande beteende i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Alla barns rätt till delaktighet : En studie om hur och på vilka villkor förskollärare arbetar för att barn i behov av särskilt stöd blir delaktiga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sara Jonsson; Emma Westford; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; delaktighet; förskolan; förskollärare; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar för att barn i behov av särskilt stöd ska bli delaktiga i förskolans undervisning, samt på vilka villkor förskollärare arbetar med detta. Studien bidrar till att öka kunskapen kringvilka metoder och verktyg som förskollärare kan använda sig av i arbetet med delaktighet för att stödja barn i behov av särskilt stöd, samt uppmärksamma vilka åtgärder som krävs för att förskollärare ska uppnå detta. LÄS MER