Sökning: "Barns agens"

Visar resultat 16 - 20 av 67 uppsatser innehållade orden Barns agens.

  1. 16. "Jag är lite blyg" : - En kvalitativ studie som undersöker förskollärares förhållningssätt, metoder och verktyg för att inkludera blyga barn i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nora Eriksson; Tove Bentesjö; [2023]
    Nyckelord :Blyghet; inkludering; verktyg; barndomssociologi; intervju; förskola;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie behandlas ämnet blyghet hos barn i förskolan. Studien syftar till att undersöka förskollärares förhållningssätt, metoder och verktyg som används för att inkludera blyga barn i förskolans verksamhet, utifrån fokus på arbetet med yngre och äldre barn. LÄS MER

  2. 17. Barns och ungas tillgång till kultur - En studie om strukturer, handlingsutrymme och agens i Göteborgs Stad

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Petra Ahlqvist; [2022-03-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Article 31 of the Convention on the Rights of the Child emphasizes that all children have the right to participate fully in cultural and artistic life. The goal has been to investigate how the City of Gothenburg works with the issue that all children should have the opportunity to participate. LÄS MER

  3. 18. Skrivbord eller ritbord? : Om barns intra-aktion med miljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Maria Schönebeck; [2022]
    Nyckelord :förskola; lärmiljö; miljö; inomhus; intra-aktion; agens; subjektskapande; meningsskapande;

    Sammanfattning : Miljön i förskolan ska utifrån Läroplanen för förskolan (SKOLFS 2018:50) inspirera och utmana barn i deras lek, utveckling och lärande. Samtidigt som den kan hamna i bakgrunden i pedagogiska dokumentationer och med detta förblir oreflekterad. Det var något som verkade intressant att undersöka. LÄS MER

  4. 19. Boken bankar bra! : En observationsstudie av barnböckers agens och intra-aktion med yngre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lotta Wåtz; Rosita Karlström; [2022]
    Nyckelord :posthumanism; förskola; yngre barn; barnböcker; affordance; intra-aktivitet;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats var att undersöka vilka möjligheter förskolans miljö erbjuder yngre barn att intra-agera självständigt med böcker och hur denna intra-aktion tar sig uttryck. Vår önskan var att genom detta få en fördjupad förståelse för yngre barns förutsättningar att grundlägga en identitet som bokläsare i förskolan. LÄS MER

  5. 20. Meningsskapande och delaktighet i estetiska aktiviteter : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring estetiska ämnens betydelse för barns sociala utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Veronica Törnqvist; Kori Marianne Palacio Botero; [2022]
    Nyckelord :Estetik; delaktighet; agens; meningsskapande; estetiska uttryckssätt; estetiska aktiviteter; estetiska lärprocesser; utveckling; lärande; sociokulturell teori; transfer effects; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : I vårt uppsatsarbete utgick vi från den sociokulturella teorin och vårt syfte med att synliggöra eventuella samband mellan barns utveckling och lärande i relation till olika estetiska aktiviteter, även kallat “estetiska lärprocesser”, samt till de metoder som förskolepersonalen använder sig av och i vilka situationer dessa används. Tidigare forskning har pekat på hur de olika formerna av estetiska uttryckssätt är essentiella för barns olika områden av inlärning och utveckling. LÄS MER