Sökning: "Bedömning av kvalitativ kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 428 uppsatser innehållade orden Bedömning av kvalitativ kunskap.

  1. 1. Avsaknaden av ett barnrättsperspektiv? - Om barnrättsperspektivet i tvister som rör vårdnad och umgänge

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Alice Andersson; [2024-02-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen är baserad på kritisk teori och tar avstamp i den rapport som presenterades av FN:s barnrättskommitté i februari 2023. Med grund i rapporten undersöks barnrättsperspektivet i tvister rörande vårdnad av barn samt umgänge med barn. LÄS MER

  2. 2. Nya kompetenskrav på revisorer att granska hållbarhetsrapporter : En kvalitativ studie om revisorns kvalifikationer att granska hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Etienne Bahizi; Samuel Lönnbratt; [2024]
    Nyckelord :sustainability report; Hållbarhetsrapport;

    Sammanfattning : Till följd av nytt regelverk för granskning av hållbarhetsrapporter ställs nyakompetenskrav på revisorer. Historiskt har revisorer endast behövt hakompetens att granska finansiell information men nu kommer de att behövaskaffa sig kompetens att granska icke finansiell information. LÄS MER

  3. 3. Anestesisjuksköterskors kunskap och erfarenhet av sedering

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Cici Eriksson; Katrin Appelö; [2024]
    Nyckelord :anestesisjuksköterska; sedering; sederingsgrad; sederingsskala; länssjukhus; universitetssjukhus;

    Sammanfattning : Bakgrund: I anestesisjuksköterskans roll ingår det att utföra sedering under ingrepp eller undersökningar. Anestesisjuksköterskor besitter kompetens inom omvårdnadsvetenskap, medicinsk teknik och medicinsk vetenskap. Vid regional anestesi där sedering används som ett komplement så är anestesisjuksköterskan en trygghet för patienterna. LÄS MER

  4. 4. Att skapa livslång hälsa : En kvalitativ studie om hur gymnasielärare arbetar med hälsa i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elise Jansson Forsman; Lucas Jahjah; [2024]
    Nyckelord :Health; Practical Education; Assessment; Healthying; learning by doing; Hälsa; Praktisk undervisning; Bedömning; Hälsoförmåga; Upplevelsebaserad pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studien syftar till att undersöka hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa förmedlar och befäster praktisk kunskap hos elever med syfte att skapa livslång hälsa. Studiens frågeställningar: Hur arbetar gymnasielärarna praktiskt med hälsa i ämnet idrott och hälsa och hur bedöms de praktiska momenten i hälsa i ämnet idrott och hälsa? Teori och Metod Studien har en kvalitativ ansats, med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod där intervjuguiden skapats utifrån teorin om learning by doing samt begreppet healthying. LÄS MER

  5. 5. "Varför har jag fortfarande ont?" Ambulanssjuksköterskors erfarenheter av och strategier för prehospital smärta och smärtlindring

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Agneta af Bjerkén; Selma Holmgren; [2024]
    Nyckelord :smärta; prehospital; strategier; utmaningar; erfarenheter; ambulanssjuksköterskor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Smärta är vanligt förekommande hos patienter inom den prehospitala vården och en vanlig orsak till att människor ringer 112. Inom ambulanssjukvården är det sjuksköterskorna som bedömer och behandlar patientens smärta, utifrån den information som inhämtas på plats. LÄS MER