Sökning: "Branschanalys"
Visar resultat 6 - 10 av 36 uppsatser innehållade ordet Branschanalys.
6. Att modellera utfallen i en fotbollsmatch: med multinomial respektive ordinal logistisk regression
Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistikSammanfattning : I detta arbete undersöks hur bra prediktionsförmåga som uppnås då multinomial och ordinal logistisk regression tillämpas för att modellera respektive utfall 1X2 i fotbollsmatcher. De två modellerna har använts i jämförande syfte, där den multinomiala logistiska modellen behandlar utfallen som nominala och den ordinala behandlar dem som ordnade, 1 > X > 2. LÄS MER
7. En avreglerad monopolmarknad – Vilka utmaningar möter nyetablerade aktörer på en marknad med homogena tjänster?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka utmaningar som finns för nyetablerade aktörer att skapa konkurrensfördelar på en tidigare monopolistisk marknad. Den svenska marknaden för fordonsbesiktning avreglerades år 2010 och karaktäriseras av en homogen kärntjänst med begränsningar till horisontell och vertikal differentiering. LÄS MER
8. Den svenska callcenterbranschen och de tekniska lösningar som används : Branschanalys samt identifiering av problematiska dialogsystemsyttranden med hjälp av maskininlärning
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)Sammanfattning : Detta arbete består av två delar. Den första delen syftar till att beskriva och analysera callcenterbranschen i Sverige samt vilka faktorer som påverkar branschen och dess utveckling. Analysen grundar sig i två modeller: Porters fempunktsmodell och PEST. LÄS MER
9. Svenska biografmarknaden - förutsättningar för nya aktörer att etablera sig
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förutsättningarna för en ny aktör att ta sig in på den svenska biografmarknaden. Metod: Vi har genomfört en branschanalys med fokus på inträdesbarriärer. Studien har baserats på kvalitativ primärdata, samt kvalitativ och kvantitativ sekundärdata. LÄS MER
10. En branschanalys av den svenska mobilmarknaden -Strategi, konkurrenssituationen och 4G:s påverkan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Background and problem The Swedish mobile market is highly competitive despite the oligopoly that currently exists. A short product life cycle together with fads and new innovations puts pressure on the operators to respond to the ever changing environment and to develop and adapt their strategies after it. LÄS MER