Sökning: "Bronfenbrenners teori pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Bronfenbrenners teori pedagogik.

  1. 1. FÖRSKOLLÄRARES TANKAR OM SIN DIGITALA KOMPETENS OCH IMPLEMENTERING AV DIGITALISERING I YNGRE BARNS UNDERVISNING Att utveckla digital kompetens i förskolans verksamhet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Yomna Ibrahim; [2023-10-12]
    Nyckelord :Digital kompetens; Digitala verktyg; Förskollärare; Undervisning; Styrdokument och Policydokument; Implementering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna empiriska studie undersöka förskollärarnas tankar om sin digitala kompetens och möjligheter samt utmaningar att implementera styrdokument och policydokuments rekommendationer om användning av digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten. Teori: Det teoretiska ramverket för studien är Bronfenbrenners ekologiska systemteori, teorins utgångspunkt kretsar och tydliggör den interaktion som sker mellan individ och omgivning, utifrån olika nivåer som individen samspelar med i samhället. LÄS MER

  2. 2. "Samverkan - det är grundpelaren" : En kvalitativ studie utifrån samverkan mellan specialpedagoger och lärare runt det proaktiva arbetet på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susan Verlinden; Annica Thörn; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Thörn, Annica och Verlinden, Susan (2022). ”Samverkan - det är grundpelaren.” Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Arbeta med frånvaro på skolor med särskilda undervisningsgrupper : En studie av skolledares och pedagogers upplevelser

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Mia Aldenrud Kandelberg; Paulina Samuelson; [2023]
    Nyckelord :Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori; Inkludering; Relationell pedagogik; Skolnärvaro;

    Sammanfattning : Ingen skola är immun mot hög skolfrånvaro bland elever. Däremot finns ett samband mellan hög skolfrånvaro, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och placering i särskilda undervisningsgrupper. LÄS MER

  4. 4. Övergångsprocessen från förskola till fritidshem - för barnet i behov av särskilt stöd. : Sex fritidshemspedagogers erfarenheter av övergången, samverkan och elevens förutsättningar för utveckling och lärande.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Flink Segergren; Annika Larsson; [2022]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; fritidshem; förutsättningar; samverkan; övergångsprocess;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka fritidshemspedagogers erfarenheter av hur övergångsprocessen kan skapa kontinuitet från förskola till fritidshem för barn som är i behov av särskilt stöd, vilken samverkan som finns och vilka faktorer som påverkar utveckling och lärande i fritidshemmet. Genom att använda en kvalitativ metod, med sex semistrukturerade intervjuer, framkom en bild av fritidshemspedagogernas erfarenheter av samverkan i övergångsprocessen och vilka faktorer som påverkar elevens förutsättningar för utveckling och lärande i fritidshemmet. LÄS MER

  5. 5. ”Du kan inte stirra dig blind på frånvaron som ett eget begrepp - det är så mycket annat” : En kvalitativ studie om ett förebyggande arbete riktat mot elever med skolfrånvaro

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Johanna Moscán; Isabella Tomson; [2022]
    Nyckelord :Skolfrånvaro; förebyggande arbete; samverkan; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa förståelsen för problematiken med skolfrånvaro utifrån ett särskilt fokus på frågan om det förebyggande arbetet riktat mot högstadieelever. Studien har en kvalitativ ansats och utgår från en socialkonstruktionistisk vetenskapstradition. LÄS MER