Sökning: "Children s success"

Visar resultat 6 - 10 av 97 uppsatser innehållade orden Children s success.

  1. 6. A Bridge Between Home and School : A qualitative study about promoting parental school involvement of immigrant parents, for enhancing children’s academic success

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Hasnaa Amouri; [2023]
    Nyckelord :parental involvement in children’s schooling; school-family partnership; parental motivation; cultural understanding; strength based social work; relational social work; social work with immigrant parents.; föräldraengagemang i barns skolgång; partnerskap mellan skola och familj; föräldramotivation; kulturell förståelse; styrkebaserat socialt arbete; relationell socialt arbete; socialt arbete med invandrarföräldrar.;

    Sammanfattning : The overall purpose of this thesis was to explore the program “Bredsands Brobyggare,” which aims to increase immigrant parents’ involvement and participation in their children’s schooling. This was achieved by studying how the “bridge builders” experience relationship building with the parents and what strategies they use while working with the target group, as well as how these strategies are considered to affect the parents’ involvement in school. LÄS MER

  2. 7. Delaktighet under tvång : Hur beskriver lärare inom SiS skolverksamhet sitt arbete för att främja flickors delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jolina Gustafsson; Therese Liljequist; Henrietta Mörk; [2023]
    Nyckelord :Girl; SAMS; SiS; SiSam; Participation; The System perspective; The participation model and Three cultures of participation; Delaktighet; Delaktighetsmodellen; Flicka; SAMS; SiS; SiSAM; Systemperspektivet; Tre kulturer för delaktighet;

    Sammanfattning : Eleverna inom Statens institutionsstyrelse (SiS) befinner sig i en speciell skolkontext. Det vanligast förekommande är att elever placeras på SiS utifrån lagen om vård av unga (LVU) och placeringen sker genom tvång (Karlsson & Linde, 2021). Individens hela liv ska rymmas inom institutionen: fritid, behandling och skola (Enell et al. LÄS MER

  3. 8. När amningen inte blir en framgång : En kvalitativ studie kring kvinnors amningserfarenheter

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för omvårdnad och reproduktiv hälsa

    Författare :Therese Johansson; Maja Ryd; [2023]
    Nyckelord :Amning Kvinnor Amningssvårigheter Kvalitativ forskning Blogg;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Enligt Världshälsoorganisationens amningsrekommendationer bör kvinnor exklusivt amma sitt barn upp till sex månaders ålder. Amning har hälsofrämjande effekter på både kvinnor och barn. Under amningsperioden kan kvinnor erfara utmaningar som kan försvåra amningen. LÄS MER

  4. 9. Specialpedagogers tolkning och upplevelse av skolans förebyggande och hälsofrämjande uppdrag : - möjligheter och hinder

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lena Catharina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :specialpedagog; förebyggande; hälsofrämjande; salutogent perspektiv; elevhälsa; hermeneutisk metod;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate how special education pedagogues interpret and perform the prevention and promotion assignments in the governing documents as well as how policy is created to deliver it in their own school contexts. I work from a salutogenic perspective focusing on health factors when discussing possibilities but also obstacles to working proactively. LÄS MER

  5. 10. Utomhuspedagogik i Stockholms innerstad : Stan är en guldgruva för att få igång lärorika diskussioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Andrea Frölin; Veronica Gonzalez; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förutsättningar och begränsningar; möjligheter och utmaningar; förskola; pedagoger; storstadsmiljö; Stockholm; innerstad;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar utomhuspedagogik i en storstadsmiljö, med fokus på Stockholms innerstad. Genom kvalitativa intervjuer med sex förskollärare analyserar studien möjligheter och utmaningar som förknippas med att bedriva utomhuspedagogik inom stockholms innerstad. LÄS MER