Sökning: "Children with ASD"

Visar resultat 6 - 10 av 67 uppsatser innehållade orden Children with ASD.

  1. 6. Föräldrars samverkan med grundskolan : En intervjustudie med åtta föräldrar till elever med ADHD/AST

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Bojan Lukic; Farzin Panahi; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Autism; samverkan; föräldrar; framgångsfaktorer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka erfarenheter det finns rörande samverkan med grundskolan enligt föräldrar till elever med ADHD eller AST alternativt ADHD och AST. Studiens teoretiska perspektiv utgörs av Bronfenbrenners bioekologiska utvecklingsteori. Till studien har en kvalitativ ansats valts. LÄS MER

  2. 7. The Impact of Parental Education on the Early Detection of Autism Spectrum Disorder in Children.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Farahim Suleymanli; [2023]
    Nyckelord :ASD; DML; PLR; IRM; early detection; parental education; causal inference; Business and Economics;

    Sammanfattning : Utilizing the Double Machine Learning (DML) framework with both Partially Linear Regression (PLR) and Interactive Regression Models (IRM), this study examined the crucial role of parental education in the early detection of Autism Spectrum Disorder (ASD). Analysis was conducted on comprehensive data from the National Survey of Children's Health spanning the years 2017 to 2021. LÄS MER

  3. 8. Parents-Mediated, Play-based Interventions to Promote Social Communication among Preschool Children with Autism Spectrum Disorder

    Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jayawardane Arachchige Shani Milari Thissera; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Individuals with autism spectrum disorder (ASD) often struggle with social communication. This situation further leads to adulthood depression along with other health issues if it is not diagnosed and intervened at an early age. LÄS MER

  4. 9. Att bemöta och inkludera barn med autismspektrumtillstånd : en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Andersson; Rosanna Lindström; [2023]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; förskola; inkludering; TEACHH; förskollärare; särskilda behov; attityd; individanpassning; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Förskolan är den utbildningsinstitution som tar emot alla barn, det vill säga även barn med funktionsnedsättningar som exempelvis autism spectrum disorder [ASD]. Barn i behov av särskilt stöd ska bli bemötta och inkluderade i förskolan och det är förskollärarens uppgift att anpassa och bemöta dessa barn. LÄS MER

  5. 10. Arbetsterapeuters erfarenheter av att arbeta med barn med autismspektrumtillstånd kopplat till skolrelaterade aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Hanna Olsson; [2023]
    Nyckelord :activity; autism spectrum disorder; children; occupational therapy; school; aktivitet; arbetsterapi; autismspektrumtillstånd; barn; skola;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att beskriva arbetsterapeuters erfarenheter av arbete kopplat till skolrelaterade aktiviteter tillsammans med barn med autismspektrumtillstånd. Metod: Studien antog en kvalitativ ansats för att beskriva arbetsterapeuternas subjektiva upplevelser. LÄS MER