Sökning: "Christina Olin"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Christina Olin.

  1. 1. Film i huvudrollen. Spelfilmens funktion i gymnasieskolans svenskundervisning - en intervjustudie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Martin Janzon; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Berättande med rörlig bild dominerar idag unga människors fiktionskonsumtion och arbetet med ”film och andra medier” (Skolverket, 2011) är någonting som ingår i uppdraget för svensklärare på gymnasiet. I den här uppsatsen undersöks spelfilmens funktion i några lärares svenskundervisning på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Brott och straff i lättläst adaption : En komparativ analys av Fjodor Dostojevskijs Brott och straff och romanen i lättläst bearbetning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Fredrik Wahlström; [2021]
    Nyckelord :easy-to-read literature; easy-to-read adaptation; Fyodor Dostoevsky; Crime and punishment; motives; chock; identification; reading experience; reading motivation; literacy.;

    Sammanfattning : In the current landscape of Sweden, easy-to-read literature demand is surging. But the opinions of its shape and form are being questioned: is this type of literature in reality easier to understand, or is the removed content in fact making it less comprehensive? The study’s purpose is to analyze easy-to-read literature’s ability to manage complex motives, and if it changes the reading experience from the original. LÄS MER

  3. 3. Datorspel: ”Ett modernt kulturarv”? – datorspelens plats i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sebastian Hansson; Mirelle Jarltoft; [2018]
    Nyckelord :affinity groups; artefakt; datorspel; den närmaste utvecklingszonen; det vidgade textbegreppet; litteracitet; motivation; primär socialisation; sekundär socialisation; spellitteracitet; digital litteracitet;

    Sammanfattning : Olika former av digitala medier är något som får allt större plats både i samhället och i skolan. I detta arbete har vi därför undersökt datorspelens pedagogiska möjligheter för kunskaps-utveckling utifrån de didaktiska frågorna i svenskämnet på en gymnasieskola med en utpräglad datorspelsprofil. LÄS MER

  4. 4. Litteraturundervisningens verkliga förmåga att frambringa känslor : - En studie om litteraturundervisningens förmåga att känslomässigt beröra elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Mathias Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Emotions; literature education; secondary schools; education;

    Sammanfattning : In the current curriculum Gy 11 the literature education is described as one of two major parts of the Swedish language subject, which means that the majority of Swedish school children come in contact with literature during their school years in one way or another. In the dissertation Between Dante and Big Brother, A study of  secondary school student text encounters Christina Olin-Scheller highlights that emotions are important for texts to be understood, unfortunately, a rarely raised  factor as a key component in education. LÄS MER

  5. 5. En fristad för fansen - Om japankonvent och deras betydelser för deltagare och arrangörer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Alma Aspeborg; [2015]
    Nyckelord :lek; identitet; gemenskap; prosument; konvent; Japan; cosplay; nördkultur; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : I Sverige har under ungefär tio års tid grupper av ungdomar och unga vuxna med intresse för japansk populärkultur samlats på så kallade konvent. Dessa kan beskrivas som öppna, sociala evenemang där människor som är intresserade av japansk eller ”nördig” populärkultur kan umgås och roa sig. LÄS MER