Sökning: "Corporate Social REsponsibility i bank"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Corporate Social REsponsibility i bank.

  1. 1. Svenska bankers kommunikation kring indirekt klimatpåverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Mårten Hansson Reuter; [2023]
    Nyckelord :CSR Corporate Social Responsibility ; Sustainability reports; Legitimacy; Legitimacy strategies; Indirect climate impact; CSR; Hållbarhetsrapporter; Legitimitet; Legitimitetstrategier; Indirekt klimatpåverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samband med att samhället strävar efter en mer fossilfri ekonomi och lagstiftare upprättar allt fler direktiv för vad en hållbarhetsrapport skall innehålla blir kraven på företag allt större. Banker har som investering- och finansieringsinstitut en miljöpåverkan genom de investeringar de hanterar. LÄS MER

  2. 2. Modererande påverkan av finansiell prestation på förhållandet mellan CSR och styrelsesammansättningen : En kvantitativ studie på 433 börsnoterade nordiska bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lorin Batti; Delinna Tewolde; [2023]
    Nyckelord :Corporate Financial Performance CFP ; Corporate Social Responsibility CSR ; Environmental; Social and Governance ESG ; Board characteristics; Nordic firms; Board Governance; Corporate Social Performance CSP ; Finansiell prestation CFP ; Corporate Social Responsibility CSR ; Environmental; Social Governance ESG ; Styrelseegenskaper; nordiska bolag; Bolagsstyrning;

    Sammanfattning : Syfte: Ett växande intresse för CSR och dess betydelse lyfter fram rollen av bolagsstyrning. Bland annat ifrågasattes styrelsens roll i att utveckla strategier och uppfylla krav från diverse intressentgrupper. LÄS MER

  3. 3. CSR och Organisatorisk Identifiering : En kvantitativ studie om anställdas uppfattning av CSR och deras organisatoriska identifiering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Gustav Andersson; Jonas Ebbvik Neuman; [2019]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; CSR; Organizational Identification; OID; tenure; Corporate social responsibility; CSR; Organisatorisk Identifiering; OID; anställda år;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att förklara sambanden mellan anställdas uppfattning av olika dimensioner av Corporate Social Responsibility (CSR) och deras Organisatoriska Identifiering (OID), samt hur antal anställda år i organisationen inverkar på sambanden.   Metod: En modererad hierarkisk multipel regressionsanalys användes för att analysera sambanden mellan variablerna. LÄS MER

  4. 4. Kan försvar leda till fördärv? : En undersökning av diskrepanser i kriskommunikation och dess effekter i fallet Swedbank

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Ebba Ulfberg; Maximilian Haglund Holst; [2019]
    Nyckelord :aspirational talk; swedbank; kriskommunikation; CSR; corporate hypocrisy; Swedbank;

    Sammanfattning : Within communication research, the field concerning Corporate Social Responsibility (CSR) has produced theories concerning aspirational talk, where an organisation’s contradictions between the communicated aspirations when it comes to CSR-behavior and their actual behavior have differed, and thus led to feelings of cynicism towards the company and beliefs of corporate hypocrisy. During the last few years, Sweden has seen an increase in the uncovering of money laundering in its national banks. LÄS MER

  5. 5. CSR för delade värderingar : en fallstudie av kundperspektiv hos skogs- och lantbrukskunder inom banksektorn

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Erik Grafström; [2019]
    Nyckelord :consumer behaviour; corporate social responsibility; CSR 2.0; Hertzberg’s two-factor theory; laddering; means-end chain; Schwartz theory of fundamental values; konsumtionsbeteende; Hertzbergs tvåfaktorteori; Schwartz teori för grundläggande värderingar; socialt ansvarstagande i företag;

    Sammanfattning : Finansbranschen, vilken är en bransch beroende av relationer. Hållbarhetsarbete som innebär begränsning av social och miljömässig påverkan är idag en viktig del av företagande i många branscher. Hur hållbarhetsarbetet tas i uttryck kan skilja sig mycket även inom samma bransch. LÄS MER