Sökning: "Dark patterns design"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden Dark patterns design.

  1. 1. Dark patterns påverkan på användarens känslor : en kvalitativ studie på två e-handelswebbplatser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lana Kader; Senada Mehanovic; [2024]
    Nyckelord :Dark patterns; design; e-handel; informationsarkitektur; användarupplevelse; manipulativ design; känslor;

    Sammanfattning : In today's society more and more people are consuming both clothes and groceries using websites online. With a few clicks, users have access to a wide range of products and services. However, many of these e-commerce sites also contain design intended to control users through dark patterns. LÄS MER

  2. 2. Dark patterns förekomst inom flygbranschen : En studie om dark patterns påverkan på användarupplevelsen inom bokningsprocesser av flygbiljetter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Albin Pålsson; [2023]
    Nyckelord :Dark patterns; Persuasive design; UX design; Ryanair; Ticket; Interaktionsdesign; Användarupplevelse; Flygbranschen;

    Sammanfattning : The Occurrence of Dark Patterns in the Airline Industry is a thesis in Information Design with a focus on Interaction Design. The purpose of this thesis is to investigate how dark patterns in airline ticket bookings affect the user experience of inexperienced users. LÄS MER

  3. 3. Avbrutna interaktioner och vilseledda val : En studie om hur användares interaktioner påverkas av dark patterns

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Lina Andersson; Elsa Lindh; [2023]
    Nyckelord :Dark patterns; UX UI-design; user experience; manipulative design; usability; Dark patterns; UX UI-design; användarupplevelse; manipulerande design; användbarhet;

    Sammanfattning : Manipulativa designstrategier har blivit alltmer närvarande på applikationer online. Strategierna kallas dark patterns och är ett sätt att utnyttja gränssnittet för att skapa fördelar för företag på användarens bekostnad. LÄS MER

  4. 4. Dark Patterns : Den sura sidan av Candy Crush Saga

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Tilde Fredell; Matilda Haneling; [2023]
    Nyckelord :dark patterns; deceptive patterns; Candy Crush Saga; casual games; mobilspel; användargränssnitt;

    Sammanfattning : Many mobile games use a user interface designed to get their players to spend more time, money or social engagement within their application. This is done by deliberately misleading or otherwise confusing the user by, for example, making the player lose track of time when playing or by giving rewards to players who spend money or invite their friends into the game. LÄS MER

  5. 5. Användarens upplevelse av dark patterns på video-shorts

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Rasmus Appelgren; Linus Ingvarsson; [2023]
    Nyckelord :Dark Patterns; Video-shorts; manipulerande design;

    Sammanfattning : Termen Dark Patterns började användas år 2012 och har sedan dess blivit ett omdebatterat ämne. Termen kan översättas till manipulerande designval som medvetet utformas för att påverka och styra användarna av applikationer, hemsidor och sociala medier. LÄS MER