Sökning: "Dataspel som läromedel"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Dataspel som läromedel.
1. "Ni är de smartaste äventyrarna" : En analys av de pedagogiska idéerna i dataspelen Kalle kunskap & Äventyrarna utifrån Lpo94
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : De pedagogiska dataspelen Kalle kunskap och Äventyrarna, producerade under början på 2000-talet har undersökts genom en utbildningshistorisk studie i syfte att bidra med förståelse om hur kunskap och lärande tar sig i uttryck i dataspelen. För att uppfylla syftet med studien har tre huvudsakliga inriktningar styrt studien. LÄS MER
2. Immersierande Motivation : Hur immersion upplevs vid lärande spel av yrkesverksamma
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomiSammanfattning : Spellärande blir allt vanligare, även inom arbetslivet. Det finns flera olika skäl till varför dataspel som läromedel har ökat i popularitet. Ett av argumenten för spellärande är att de är motiverande. En av motivationsfaktorerna i dataspel är immersion. LÄS MER
3. Hey, Look, Listen! : En studie om tv-spel som läromedel för elever i äldre åldrar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medierSammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en helhetsbild av vilka attityder som finns kring tv- och dataspel som läromedel inom gymnasieskolan. Utifrån detta så kan man sedan se vart någonstans skolan ligger i denna utveckling. LÄS MER
4. Det förflutna som spel - En analys av två dataspels pedagogiska potential i historieundervisningen
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats studerar det historiska innehållet i två kommersiella dataspel, Call of Dutyoch EuropaUniversalis . Syftet med genomförd studie är att problematisera spelens innehåll i förhållande till entänkt undervisningssituation för att därigenom slå fast spelens eventuella pedagogiska potentialer. LÄS MER