Sökning: "Dataspel som läromedel"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Dataspel som läromedel.

  1. 1. "Ni är de smartaste äventyrarna" : En analys av de pedagogiska idéerna i dataspelen Kalle kunskap & Äventyrarna utifrån Lpo94

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Nina Malmelöv; [2023]
    Nyckelord :Läroplanskoder; Utbildningshistoria; Lpo94; Pedagogisk idé; Dataspel som läromedel; Speldesign; Spelelement;

    Sammanfattning : De pedagogiska dataspelen Kalle kunskap och Äventyrarna, producerade under början på 2000-talet har undersökts genom en utbildningshistorisk studie i syfte att bidra med förståelse om hur kunskap och lärande tar sig i uttryck i dataspelen. För att uppfylla syftet med studien har tre huvudsakliga inriktningar styrt studien. LÄS MER

  2. 2. Immersierande Motivation : Hur immersion upplevs vid lärande spel av yrkesverksamma

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

    Författare :Evy Paulsson; Jenny Björklöf; [2015]
    Nyckelord : Digitala lärande spel; Hermeneutik; Immersion; Kompetensutveckling; Lärande; Motivation;

    Sammanfattning : Spellärande blir allt vanligare, även inom arbetslivet. Det finns flera olika skäl till varför dataspel som läromedel har ökat i popularitet. Ett av argumenten för spellärande är att de är motiverande. En av motivationsfaktorerna i dataspel är immersion. LÄS MER

  3. 3. Hey, Look, Listen! : En studie om tv-spel som läromedel för elever i äldre åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Thomas Brandberg; [2010]
    Nyckelord :Gymnasieskola; Attityder; Läromedel; Tv-spel; Dataspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en helhetsbild av vilka attityder som finns kring tv- och dataspel som läromedel inom gymnasieskolan. Utifrån detta så kan man sedan se vart någonstans skolan ligger i denna utveckling. LÄS MER

  4. 4. Det förflutna som spel - En analys av två dataspels pedagogiska potential i historieundervisningen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Joel Svensson; Björn Öhammar; [2008]
    Nyckelord :Historia; dataspel; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Denna uppsats studerar det historiska innehållet i två kommersiella dataspel, Call of Dutyoch EuropaUniversalis . Syftet med genomförd studie är att problematisera spelens innehåll i förhållande till entänkt undervisningssituation för att därigenom slå fast spelens eventuella pedagogiska potentialer. LÄS MER