Sökning: "Datorspel spelberoende"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Datorspel spelberoende.

  1. 1. Kan datorspel leda till spelberoende om pengar? : En forskningsöversikt

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Christoffer Bergman; [2020]
    Nyckelord :datorspel; simulerad gambling; gamblingmissbruk; påverkan; biopsykosocial teori;

    Sammanfattning : Runt om i världen ekar exempel om barn och unga som farit illa på grund av gamblingliknande aktiviteter i datorspel. Det är ett ämne där föräldrar saknar förståelse och insyn samtidigt som den utformas i vinstdrivande avsikt. LÄS MER

  2. 2. Motivation och digitala spel

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

    Författare :Max Nilsson; Tim Lidåker; [2012]
    Nyckelord :Behovstillfredsställelse; Spelanalys; Spelutveckling; Spelberoende; Datorspel; Motivation;

    Sammanfattning : Spelens dragningskraft har länge varit outforskad och vad som motiverar oss att spela är fortfarande svårt att definiera. Spelindustrin saknar ett ramverk för att ersätta termen ”kul” för att i stället på ett vetenskapligt sätt kunna bryta ner vad det är som får spelare att vilja fortsätta spela. LÄS MER

  3. 3. YOUNG MEN'S ATTITUDE TOWARDS COMPUTER- AND VIDEO GAMES. AN INTERVIEW STUDY ABOUT YOUNG MEN’S EXPERIENCES OF COMPUTER- AND VIDEO GAMES

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Jelena Djordjevic; [2011]
    Nyckelord :Computer games; control; gambling; game abuse; game addiction; teenage boys; video games;

    Sammanfattning : Kunskapen om TV- och datorspelmissbruk bland ungdomar är idag väldigt begränsad. Stillasittande/fysisk inaktivitet, som TV- och datorspel ofta innebär och som kan innebära negativa konsekvenser, blir allt vanligare. LÄS MER

  4. 4. Vilka faktorer bidrar till att spelare fastnar i MMORPG spel?

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro universitet

    Författare :Christoffer Martinsson; Julia Nyström; [2007]
    Nyckelord :play patterns; Massive Multiplayer Online Role Playing Games; Computer Addiction; addiction; immersion; flow; MMORPG; Rollspel; Onlinerollspel; datorspel; spelberoende;

    Sammanfattning : Massiva onlinerollspel är idag mycket populära och försäljningen och spelandet utav dessa ökar markant. I och med detta väcks frågan om vad det är i dessa onlinespel som gör att människor spelar och fortsätter spela. LÄS MER