Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 55 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. PhET ett hjälpmedel simulering som för elevers förståelse av det fysikaliska begreppet fjäderkraft : E n kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Marzieh J. D. Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Physics Educational Technology PhET simulering; think aloud protocols TAPs ; fjäderkraft Hooks lag ;

    Sammanfattning : En del didaktisk forskning handlar om hur elever lär sig kunskaper effektivt och praktiskt. Ett effektivtsätt att lära ut fysikkunskaper är med hjälp av representationer som text, språk, matematik, grafer ochtekniska verktyg som simulering. LÄS MER

  2. 17. Berikar metriken rytmiken? : Hur påverkas elevers språkliga medvetenhet gällande rytm av undervisning i metrik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Simon Sjödin; [2022]
    Nyckelord :Didaktisk design; Metrik; Poesi; Rytm; Språklig medvetenhet; Svenska som modersmål;

    Sammanfattning : Detta projekt har med utgångspunkt i aktionsforskningen utfört en fallstudie för att uppnå syftetatt bidra med kunskap gällande på vilket sätt undervisning i metrik påverkar elevers kunskapom rytm i texter. Studien har utgått ifrån en design för lärande genomförd i en klass beståendeav elever i årskurs två vid det estetiska programmet med inriktning musik, vilka har skapatkunskapsrepresentationer i form av dikter. LÄS MER

  3. 18. Planering i förskolan - ett omöjligt uppdrag? : Förskollärares röster om planeringens utgångspunkter, betydelse och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Jenny Fokas; Hanna Larsson; [2022]
    Nyckelord :Basil Bernstein; curriculum; didactics; planning; preschool teacher; teaching; Basil Bernstein; didaktik; förskollärare; förskoledidaktik; läroplan; planering; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts i syfte att bidra med kunskap kring förskollärares planering av undervisning. Det har gjorts genom att studera hur förskollärare beskriver sin planering av undervisning för att bidra till barns lärande och utveckling. LÄS MER

  4. 19. Matematiskt resonemang i förskoleklass och årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Claudia Blomqvist; Rebecca Klint; [2022]
    Nyckelord :didaktisk modell; imitativt resonemang; kreativt matematiskt resonemang; matematiskt resonemang; resonera; “Tänka; resonera; räkna”;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vad det innebär att resonera inom matematik på lågstadiet. I läroplanen (Skolverket, 2019) kan det utläsas på flera ställen att eleverna från och med förskoleklass i någon grad ska kunna resonera inom matematik. LÄS MER

  5. 20. Den musikdidaktiska diamanten : Personella, materiella och organisatoriska förutsättningar för musikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Persson; Olle Mörkberg; [2021]
    Nyckelord :Music Preshool Didactics Organisation Competence; Musik Förskola Didaktik Organisation Kompetens;

    Sammanfattning : Denna studie har växt fram utifrån Malmö stads nulägesbedömning (2020) och de organisatoriska, materiella och personella förutsättningar i förskolan som presenterats däri. Efter vår läsning föddes ett intresse att studera musikundervisning i förskolan utifrån de begrepp som lyfts i rapporten. LÄS MER