Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 55 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. ”Kanske mår tjuvarna inte bra” : Ett skönlitterärt verks didaktiska potential för arbete med skolans värdegrund i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Matilda Edström; [2021]
    Nyckelord :Fundamental values of the Swedish school; didactic potential; values education; literature talk; Stora Boken om Sandvargen; the subject of Swedish; Skolans värdegrund; didaktisk potential; värdegrundsarbete; boksamtal; Stora Boken om Sandvargen; skolämnet svenska;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka den didaktiska potentialen för värdegrundsarbete i Stora Boken om Sandvargen (2006) skriven av Åsa Lind. Syftet är även att, med elever i årskurs 1, undersöka hur förståelse för skolans värdegrund kan skapas med hjälp av boksamtal kring Stora Boken om Sandvargen. LÄS MER

  2. 22. Undervisning om hållbar utveckling utomhus i förskolan : En intervjustudie med modellprövande ansats

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Clara Johansson; Julia Nordström; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling i förskolan; utomhusundervisning i förskolan; didaktisk modell för miljöengagemang; tre dimensioner av hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie baserad på intervjuer av förskollärare på svenska förskolorsträvar efter att bidra med kunskap om hur förskollärare ser på sin undervisning om och förhållbar utveckling i förskolan och är avgränsad till att undersöka undervisningen som skerutomhus. Studien granskar undervisningens innehållsliga del i förhållande till de tredimensionerna av hållbar utveckling (ekologisk, ekonomisk och social). LÄS MER

  3. 23. Kollaborativa undervisningsprocesser genom 1:1 - en intervjustudie med lärare i skolår 1–6 om elevers samarbete i digitala arenor

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wenche Mörck Riekki; [2021]
    Nyckelord :collaborative learning; collaborative skills; 1:1 classroom; student interaction; learning environments; kollaborativt lärande; kollaborativa förmågor; 1:1 i klassrummet; elevinteraktion; lärmiljö;

    Sammanfattning : Both digital competence and collaborative skills are important for citizens who need to navigate in future societies. This paper is based on an interview study with ten teachers and the aim is to survey how teachers design their teaching to promote collaborative learning methods by using 1:1. LÄS MER

  4. 24. Känner du fjärilar i hagen? : Hur visuella rumsliga element kan signalera ett berättande kring ämnet biologisk mångfald situerat i en botanisk trädgård.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Malin Källström; [2021]
    Nyckelord :spatsial design; communication design; storytelling; spatsial narrative; semioticts; human centered design; biodiversity; agenda 2030; botanical garden; informationsdesign; storytellning; rumslig gestaltning; berättarteknik; semiotik; didaktisk design; kommunikation; utställning; inkluderande design; human centred design;

    Sammanfattning : Goal number 15 in United Nations Sustainable Development goals, is to halt the degradation of the ecosystems and increase the biodiversity (United Nations, 2015). This work explores the possibility of communicating the subject of biodiversity situated in a botanical garden. LÄS MER

  5. 25. Utveckling av en kommunikationsstrategi kring hållbar vattenanvändning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Petra Lindeborg; [2021]
    Nyckelord :sustainable water use; communication; five didactic questions who-what-why-when-how; communication strategy; behavior change; hållbar vattenanvändning; kommunikation; fem didaktiska frågor vem-vad-varför-när-hur; kommunikationsstrategi; beteendeförändring;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att kartlägga Norrvattens kommunikation kring hållbar vattenanvändning med sina medlemskommuner och medlemskommunernas kommunikation med kommuninvånarna. Ytterligare ett syfte med studien har varit att kartlägga hur andra VA-organisationer har kommunicerat kring hållbar vattenanvändning. LÄS MER