Sökning: "Drama as a method"

Visar resultat 16 - 20 av 108 uppsatser innehållade orden Drama as a method.

  1. 16. The Blue Monkey In Golden Bengal : Understanding the colonial policy and socialconditions of the indigo rebellion’s peasant

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Niazul Islam; [2021]
    Nyckelord :Indigo Rebellion; Bengal Peasant Rebellion; Bangladesh; British Colonialism; Peasant Rebellion;

    Sammanfattning :  This thesis investigates some social factors that instigated Bengal’s peasants to revolt against theBritish colonial raj repeatedly. The majority of peasant rebellions of Bengal have been examinedfrom the view of political economy, where the general perspective is that peasants revolted becauseof economic exploitations by planters, landlords, and other classes. LÄS MER

  2. 17. Dramapedagogens roll i en medskapande process med barn : En reflekterande studie om pedagogens roll i barns delaktighet i ett skapande teaterprojekt

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Lova Lundin; [2021]
    Nyckelord :co-creators; children; educational drama; the role of the pedagogue; creating through play; Dramapedagogik; medskapande; medskapare; pedagogens roll; skapa genom lek;

    Sammanfattning : This study is based on a theatre project which was carried through in spring 2020. The purpose of the study is to examine the role of the pedagogue in making the children co-creators in the production of the performance. The study is made in a drama pedagogical context, based on the art pedagogical perspective. LÄS MER

  3. 18. “När det är roligare så är det roligare att lära sig. När det inte är så kul då är det inte kul” : elevers uppfattningar av undervisningsformer i engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Ryttberg; Dante Hallbäck; [2021]
    Nyckelord :Traditionell undervisning; Varierad undervisning; Motivation;

    Sammanfattning : In this research study, we test different teaching methods with Swedish middle school students in English as a second language and evaluate their perception and opinion of the different methods. The two teaching methods that have been tried are a traditional method, which consists of passive and sedentary learning, where textbooks and workbooks are the main focus. LÄS MER

  4. 19. Sanfolkets transformativa kunskapsprocesser : En kvalitativ analys av sanfolkets existentiella riter ur ett dramapedagogiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ottilia Söderström; [2021]
    Nyckelord :San people; Ju ’hoansi; Drama as education; Transformative knowledge processes; Ritual studies; Performance studies; Anthropology of religion; Sanfolket; Ju ’hoansi; Dramapedagogik; Transformativa kunskapsprocesser; Ritualstudier; Performancestudier; Religionsantropologi;

    Sammanfattning : Studien syftar till att analysera sanfolkets existentiella riter och transformativa processer ur ett dramapedagogiskt perspektiv. Bakgrunden avgränsas till att undersöka och redogöra för Ju/’hoansifolkets etnografi, kosmologi samt riter med fokusering på de transformativa processerna. LÄS MER

  5. 20. En ny mansbild? : En kvalitativ studie av de manliga huvudkaraktärerna i serierna Skam och Normala människor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Wilma Karlsson; Vendela Ekmark; [2021]
    Nyckelord :Hegemonic masculinity; new male image; Skam; Normal people; semiotics; stereotypes; representation; gender; TV series; Hegemonisk maskulinitet; ny mansbild; Skam; Normala människor; semiotik; stereotyper; representation; genus; TV-serie;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras de manliga huvudkaraktärerna i dramaserierna Skam (2016) och Normala människor (2020) med syfte att undersöka om det finns tendenser för en ny mansbild i media. För att undersöka detta användes teoretiska perspektiv som representation, stereotyper, genus, heteronormativitet och hegemonisk maskulinitet. LÄS MER