Sökning: "Drama as a method"
Visar resultat 21 - 25 av 108 uppsatser innehållade orden Drama as a method.
21. "Digital Theatre" and "Cyber Theatre" in Drama Education at School : A study of 2 performance projects at a High-school in Eberswalde, Germany
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The aim of this study is to highlight: 1. how the introduction of new technologies in Drama Education at school can renew the context in which performance projects take place and 2. how the constraints imposed by a pandemic, such as those caused by COVID-19, can be overcome through cybertheatre. LÄS MER
22. Period Drama : Punctuation restoration in Swedish through fine- tuned KB-BERT
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Presented here is a method for automatic punctuation restoration in Swedish using a BERT model. The method is based on KB-BERT, a publicly available, neural network language model pre-trained on a Swedish corpus by National Library of Sweden. This model has then been fine-tuned for this specific task using a corpus of government texts. LÄS MER
23. Lärares uppfattningar om estetiska lärprocesser som pedagogisk metod i kemiundervisningen för åk 7-9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : I denna forskningsstudie har jag undersökt lärares uppfattningar om estetiska metoder som pedagogisk metod i kemiundervisningen för att stimulera lärandeprocessen i kemi. Som forskningsmetod har jag använt kvalitativa intervjuer för att möjliggöra för lärarna att kunna utveckla sina svar samt ge konkreta exempel. LÄS MER
24. Didaktiska utmaningar med att iscensätta kemiexperiment i förskolan med hjälp av drama : En kvalitativ observationsstudie om att skapa intresse för kemiexperiment genom drama
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om olika didaktiska utmaningar med att iscensätta kemiexperiment i förskolan med hjälp av drama. Detta undersöktes genom att se vad förskolläraren och barnen fokuserade på i sin kommunikation utifrån en observation av en aktivitet som behandlade ett kemiexperiment med drama som metod. LÄS MER
25. Trolla med normer snarare än "rätt och fel". En studie om pedagogers uppfattningar av och kunskaper kring att arbeta med genus och drama i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka pedagogers uppfattningar av och kunskaper kring att arbeta med genus och drama samt att belysa vilka eventuella utmaningar de möter i arbetet. Studien präglas av kvalitativ metod och utgår ur ett socialkonstruktionistisk perspektiv. LÄS MER