Sökning: "Drama as a method"

Visar resultat 11 - 15 av 108 uppsatser innehållade orden Drama as a method.

  1. 11. Mammorna och dödsvåldet : En studie på hur moderskap används som en retorisk plattform för att tala om dödsvåld i den urbana periferin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Isabell Bergström; [2022]
    Nyckelord :Motherhood; rhetorical agency; framing theory; theatre; urban periphery; deadly violence; segregation; Moderskap; retoriskt handlingsutrymme; gestaltningsteorin; teater; urban periferi; dödsvåld;

    Sammanfattning : The aim of this study is to perform a rhetorical analysis of how motherhood is used as a shared platform for rhetorical agency to discuss the deadly violence that occurs in the urban periphery. The object of study is the theater play Mammorna; a drama that is based on interviews with women of a low socio-economic status that lost their sons to violence. LÄS MER

  2. 12. Hur uppfattas drama av pedagoger i förskolan? : En fenomenografisk stuide om pedagogers uppfattningar av fenomenet drama

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lina Gustavsson; [2022]
    Nyckelord :drama; phenomenography; preschool; educators; perceptions; drama; fenomenografi; förskola; pedagoger; uppfattningar;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att öka kunskapen om hur pedagoger uppfattar fenomenet drama samt hur de uppfattar att drama kan användas i förskolan. Syftet kommer att belysas genom att besvara följande tre frågeställningar: Vilken variation i uppfattningar av fenomenet drama finns bland pedagoger i förskolan? Vad innebär drama i förskolan enligt pedagoger? Hur uppfattar pedagoger att drama kan användas i förskolan? För att kunna svara på syftet samt frågeställningarna tar denna studie sin utgångspunkt i en fenomenografisk metodansats som används både som teori och en metod. LÄS MER

  3. 13. Cathedral of Folk Stories

    Master-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Declan Quirke; [2022]
    Nyckelord :Storytelling; Characters; Fiction; Stadsgården;

    Sammanfattning : In a literary exercise of free associations, this project explores a method of design; playing with the stories of a site to create a drama of characters. New fictions are constructed for Stadsgården, and structures are designed to host these fictions. The characters are based on reflections on the site’s stories; past, present and imagined. LÄS MER

  4. 14. ”Det sitter i ryggmärgen” : En studie om visualisering av krisjournalistik i svenska teve-nyheter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Paula Svedere; Tess Johansson; [2022]
    Nyckelord :Semiotik; bildanalys; krisjournalistik; nyhetsvärdering; medialisering; visuell kommunikation.;

    Sammanfattning : This thesis examines how journalistic news values are visualized in crisis reporting in the Swedish television news. The material is chosen with a sampling technique that is referred to as stratified selection, and provides the thesis with 70 newscasts to analyze. A crisis can be defined as a pandemic, act of terror, violence and more. LÄS MER

  5. 15. ”Sitter det i kroppen, så sitter det i huvudet” : En kvalitativ studie om hur fem lärare beskriver att de arbetar med rörelseintegrerad engelskundervisning i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fredriksson Elin; [2022]
    Nyckelord :embodied learning; embodied cognition; the English subject; movement-based methods; grades 4-6; förkroppsligat lärande; förkroppsligad kognition; engelskämnet; rörelseintegrerade arbetssätt; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Skolan ska eftersträva att alla elever erfar daglig fysisk aktivitet under hela skoldagen, vilket ställer krav på samtliga lärare inom skolans verksamhet. Syftet med studien är därför att bidra med kunskap om vilka olika arbetssätt och uppfattningar lärare har om rörelseintegrerad undervisning i engelskämnet, samt vilka resultat de uppfattar sig uppnå med metoden. LÄS MER