Sökning: "Education and prioritization"
Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Education and prioritization.
1. KVINNORS POLITISKA REPRESENTATION OCH DESS SUBSTANTIELLA VÄRDE En kvantitativ studie av sambandet mellan kvinnors representation i nationella parlament och flickors utbildning i Subsahariska Afrika
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Globally, women are underrepresented in national parliaments, as only 26,5 % of political mandates worldwide are held by women. In developing countries, challenges persist with the gender gap in education, as girls face obstacles to completing their primary school education. LÄS MER
2. Unpacking the Washback Effect of University Entrance Exams : A Qualitative Study of Uzbekistan’s Students’ Exam Preparation Experiences
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The evolving nature of education emphasizes the importance of fostering 21st-century skills. To align with the requirements of the contemporary era, Uzbekistan introduced its new competency based National Curriculum, highlighting the development of 21st century skills. LÄS MER
3. Psykiatrikers uppfattning om fysisk aktivitet och fysioterapi vid depression och ångestsyndrom
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi och beteendemedicinSammanfattning : Bakgrund: Depression och ångestsyndrom var 2019 de mest förekommande psykiatriska tillstånden. Trots den låga prioriteringen i de nationella riktlinjerna finns det studier som visat positiv effekt av fysisk aktivitet och fysioterapi för depressions- och ångestsymtom. LÄS MER
4. Geografiundervisning som sätter klimatnödläget i centrum : En kvalitativ studie om ämnes- och läroplanens aktualitet gentemot vetenskaplig forskning om miljö- och klimatundervisning i gymnasiekursen geografi 1
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This study aims to investigate and analyse the knowledge gap between the Swedish high school and geography syllabus, on one hand, and scientific research on the other. This study is emphasizing on the need for a future-oriented approach in the Swedish curriculum, which is needed to address future challenges. LÄS MER
5. Amplifying Accessibility : Examining accessibility solutions and considerations for visual impairment in mobile applications
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Datavetenskapens didaktikSammanfattning : Though an increasingly more common occurrence, digital mobile applications are not typically particularly accessible for people with visual impairment. This study investigates the difficulties and consequences faced by developers and visually impaired users when implementing and using accessibility features as well as highlighting the principal considerations when doing so. LÄS MER