Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barnfrihet – utmanande av det normativa föräldraskapet : En litteraturstudie om frivillig barnlöshet bland kvinnor, stigma och kön

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Hellsten; Isabelle Lööw; [2023]
    Nyckelord :Voluntary childlessness; childfree women; gender; heteronormativity; life script; stigmatization; stigma management; Frivillig barnlöshet; barnfria kvinnor; kön; heteronormativitet; livsmanus; stigmatisering; stigmahantering;

    Sammanfattning : Western society is characterized by pronatalist norms, which means an expectation that all people want and should have children. However, children are not a matter of course for all people, and many choose to live a life without children. LÄS MER

  2. 2. ​Malmö municipality employees’ relation with nature in the context of flowering plants, pollinators and ecosystem services : An investigation of goals and conflicts within municipality work

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Andrea Håkansson; Hanna Takkinen; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Cities are facing a loss of green areas that are important for reasons such as the support of pollinators. Pollination of flowering plants is a part of the concept of ecosystem services and is beneficial for humans in providing food security and the upkeep of urban ecosystems. LÄS MER

  3. 3. Inkonsekvens mellan attityd och beteende inom hållbar klädkonsumtion : En kavlitativ studie om de faktorer som påverkar attityd-beteende gapet hos Generation Z

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Frida Hedin; Izabelle Rosbäck; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Klädindustrin är en av de industrier som har störst påverkan på miljön. Dess negativa påverkan på hållbar utveckling har de senaste åren varit ett aktuellt och omtalat ämne. Trots detta fortsätter vi att konsumera kläder utan hänsyn till hållbarhet. LÄS MER

  4. 4. Privatpersoners svar på välgörenhetsorganisationers marknadsföring : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jonna Jonsäll; Amanda Östling; [2023]
    Nyckelord :Emotionell marknadsföring; orsaksrelaterad marknadsföring; marknadsföring i välgörenhetsorganisationer.;

    Sammanfattning : Syfte: Att skapa förståelse för hur privatpersoner reagerar på välgörenhetsorganisationers marknadsföringsstrategier. De centrala frågorna är om privatpersoner främst donerar utifrån altruistiska eller egoistiska skäl, samt om emotionell marknadsföring eller orsaksrelaterad marknadsföring leder till flest antal donationer. LÄS MER

  5. 5. Egoism kontra altruism : Vilka är motivationsfaktorerna till hjälpande?

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Amila Dresevic; Gramoz Ukelli; [2023]
    Nyckelord :altruism; egoism; instinct; empathy; helping;

    Sammanfattning : Forskning inom altruism och egoism är omfattande, båda sidorna hävdar att det finns bevis för deras sak. Syftet med undersökningen var att förstå motivationsfaktorer gällande hjälpande, samt en inblick angående relationer och typen av hjälpande. Deltagarna bestod av 85 studenter, åldrarna 19–50, 65 var kvinnor. LÄS MER