Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Fler kvinnor till byggbranschen : Kvinnors motivationsfaktorer och dess påverkan på val av arbetsplats

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Ellen Backe; Julia Lindkvist; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; ledarskap; byggbranschen; fastighetsbranschen; kvinnliga ledaregenskaper; manliga ledaregenskaper;

    Sammanfattning : Jämställdhet handlar om att män och kvinnor skall ha lika möjligheter att kontrollera och forma sina egna liv men också samma möjligheter att påverka samhället i frågor som makt, inflytande, ekonomi och hälsa. Syftet med denna studie är att undersöka vad byggbranschen kan göra för att locka fler kvinnor till branschen och på så sätt skapa en jämnare könsfördelning. LÄS MER

  2. 2. ”Frågan är inte om vi ska göra det, utan hur” : en studie om jämställdhetsintegrering i ÅVS-processen på Trafikverket

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Ellen Lycke; Julia Nyberg; [2021]
    Nyckelord :ÅVS; åtgärdsvalsstudie; jämställdhetsintegrering; jämställdhet; transportsystemet; transportplanering; problemrepresentation; hållbar utveckling; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Transportplanering har traditionellt sett grundats i maskulina normer som premierat mäns behov, medan kvinnors behov förbisetts (se Levy 2013; Dymén 2014; Joelsson & Lindkvist Scholten 2019). Trafikverket ansvarar för trafikplanering i Sverige och har därmed möjlighet att påverka hur transportsystemet tillgodoser människors behov. LÄS MER

  3. 3. Från elev till student : En jämförelse av tre högskolors studentrekrytering och gymnasieelevers perspektiv

    Kandidat-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :David Lindkvist; Ellen Norman; [2011]
    Nyckelord :Gymnasieelever; Högskolor; Studentrekrytering; Marknadsföring; Kommunikation;

    Sammanfattning : Background: The competition is getting harder between the universities. To reach the high school students and discover which means of contact they prefer and how they perceive student recruitment are important issues in order to succeed in marketing strategies. LÄS MER