Sökning: "Ethical competences"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Ethical competences.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter av omvårdnad vid demenssjukdom : En litteraturöversikt med kvalitativ design

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Jimmy Segerås; Cornelia Sjöblom; Evelina Staafv; [2024]
    Nyckelord :Person-centred care; dementia; life story; nurse; care relation; Personcentrerad vård; demens; livsberättelse; sjuksköterska; vårdrelation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Globalt lever 55 miljoner personer med demenssjukdom. Mötet mellan sjuksköterskan och patienten med demenssjukdom sker i nästintill alla vårdsammanhang. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskans erfarenheter av smärtbehandling med opioider inom palliativ vård : En kvalitativ litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Siri Lindström; Rönn Veronica; [2023]
    Nyckelord :Nurse; experiences; pain relief; opioids; palliative care; Sjuksköterska; erfarenheter; smärtlindring; opioider; palliativ vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att lindra smärta är en av sjuksköterskans vanligaste arbetsuppgifter. Opioider är en vanlig ångest och smärtlindring men är problematisk då det finns ett omfattande substansmissbruk världen över. Palliativ vård förekommer när sjukdomen ej går att bota och att sjukdomen kommer leda till patientens död. LÄS MER

  3. 3. PERSONLIG ELLER PROFESSIONELL ? : Gymnasielärares uppfattningar om den relationella kompetensens betydelse

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nathalie Koverman; [2023]
    Nyckelord :Teacher competence; Relational leadership; Considerations; Professional development; Lärarkompetens; Relationellt ledarskap; Överväganden; Professionell utveckling;

    Sammanfattning : Lärarkompetens rymmer såväl ämneskunskap och didaktisk färdighet, som ledarskap och relationell kompetens. Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur gymnasielärare uppfattar betydelsen och utvecklingen av relationell kompetens i sin yrkesroll utifrån följande frågeställningar: •Hur uppfattar gymnasielärare den relationella kompetensens betydelse i sin yrkesroll? •Hur uppfattar gymnasielärare att den relationella kompetensen utvecklas? Data har samlats in genom fyra semistrukturerade kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Komplexiteten i fritidslärarens profession : En kvalitativ studie om den dubbla kompetensen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Svensson; Jessica Weckman; Ellie Wicktorsson; [2023]
    Nyckelord :Dual competence; leisure time teacher; practical-esthetic subject; Dubbel kompetens; lärare i fritidshem; praktiskestetiskt ämne;

    Sammanfattning : Inledning Studien belyser den dubbla kompetensen som grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem ges i sin utbildning, vilket vidare ger lärarna behörighet att undervisa i ett praktiskestetiskt ämne samt fritidshemmets verksamhet. Tidigare studier har visat att den dubbla kompetensen kan vara ett hjälpmedel i både skolan och fritidshemmet, men det kan också innebära svårigheter eftersom många lärare i fritidshem under skoldagen arbetar som resurs i klass i stället för att undervisa i sitt praktisk-estetiska ämne. LÄS MER

  5. 5. ”Glöm inte bort oss, Vi finns också här” : - En litteraturöversikt om sjuksköterskors upplevelser av att göra närstående delaktiga i livets slutskede

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Oskar Carlström; Wilma Lindemann; [2022]
    Nyckelord :End of life; Palliative care; Qualitative method; Relatives; Kvalitativ metod; Livets slutskede; Närstående; Palliativ vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Närstående kan betraktas vara till god hjälp i vård i livets slutskede. Närstående anses besitta goda kunskaper om patienten och kan vara till god hjälp för symtomlindring, som är en av de fyra hörnstenarna i den palliativa vården. LÄS MER