Sökning: "Extrema åsikter"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Extrema åsikter.

  1. 1. UPPFATTNINGAR OM BORTTRÄNGDA MINNEN : En enkätundersökning med psykologer och psykologstudenter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Johannes Jutterdal; Elin Hagelberg; [2024]
    Nyckelord :Repressed memories; memory war; false memories; opinions; bortträngda minnen; memory war; falska minnen; uppfattningar;

    Sammanfattning : Debatten om bortträngda minnen och hur vi inkodar traumatiska minnen har pågått sedan 80-talet. Forskningen på området är splittrad och ofta hörs bara extrema röster. Studier i andra länder har undersökt hur psykologer och psykologstudenter förhåller sig till ämnet men det saknas forskning i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Skiljer sig inställningen till övervakning mellan generationer? : En kvantitativ studie om inställning till statlig övervakning och ålder.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Carolin Wolgast; Amanda Johansson; [2023]
    Nyckelord :Övervakningssamhälle; Risksamhället; Generation; Yttrandefrihet; Attityder;

    Sammanfattning : Övervakning har länge varit ett aktuellt ämne både i samhället och i sociologisk forskning, ofta i debatt mellan säkerhet genom övervakning kontra integritetsfrågor. Således syftar denna uppsats till att undersöka den svenska befolkningens inställning till statlig övervakning 2016 med hjälp av frågeställningarna: Vilken var den svenska befolkningens inställning till statlig övervakning år 2016 jämfört med resultat från 2023? Hur ser sambandet mellan vilken generation individen tillhör och deras inställning till statlig övervakning ut, kontrollerat för inställning till yttrandefrihet, förtroende för staten, antal utbildningsår samt kön? Uppsatsen har sin utgångspunkt i teori om risksamhället utifrån Ulrich Beck och Anthony Giddens, vilka bidrar med en förståelse för det moderna samhällets uppbyggnad av risker och riskbedömning som kan bidra med förståelse för debatten kring övervakning. LÄS MER

  3. 3. ”MAN SER DET, MEN JAG TROR ATT MÅNGA BLUNDAR FÖR DET OCKSÅ, DET ÄR SKITJOBBIGT ATT TA DET” : En kvalitativ vinjettstudie om hur lärare på universitetsnivå bemöter socionomstudenter med extrema åsikter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd; Mälardalens universitet

    Författare :Reaam Kirnaui; Mayes Furaiji; Sandrine Badri; [2022]
    Nyckelord :Extrema åsikter; bemötande; socialt arbete; profession; socionomprogrammet;

    Sammanfattning : The main purpose of the study is to investigate teachers' treatment of students who express extreme beliefs. The study also intends to compare educators' treatment of students with right- and left-wing extreme views based on profession, level of education and possible professional experience. LÄS MER

  4. 4. Flex square : a robust and flexible square for today’s contemporary dilemmas Stora torget, Falköping

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Josefine Ögren; [2021]
    Nyckelord :public urban spaces; urban spaces; square; robust city; covid-19; climate change; landscape architecture; design; urban design;

    Sammanfattning : The year 2020 will be remembered as a year that both shook and changed our society completely when the COVID-19 pandemic spread and affected people all around the world. Never before in modern times have green urban public spaces been as important for both the citizens and for the environment. LÄS MER

  5. 5. Att bemöta främlingsfientlighet i klassrummet som lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emira Kabilovic; Madlin Hamza; [2021]
    Nyckelord :Islamofobi; främlingsfientlighet; värdegrund; samhälle; klassrum; lärare;

    Sammanfattning : Detta är en kunskapsöversikt där syftet är att ta reda på hur man som lärare kan förebygga extrema åsikter i klassrummet och vilka strategier man kan använda. Frågorna vi valt att analysera forskningen i relation till är följande: På vilket sätt kan man identifiera islamofobi i klassrummet? Vilka strategier använder lärare för att förebygga extrema åsikter i klassrummet? Empirin utgörs främst av vetenskapliga artiklar som har blivit framtagna med hjälp av databaserna ERIC via EBSCO samt SwePub via Libris. LÄS MER