Sökning: "Förbättring av förutsättningar för lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden Förbättring av förutsättningar för lärande.

  1. 11. Hur systematiskt kvalitetsarbete kan leda till nya arbetssätt och positiva hälsoeffekter inom äldreomsorgen : En interventionsstudie av ett förbättringsarbete på ett privat vårdboende i Sydsverige

    Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ. Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

    Författare :Monica Nyman; [2019]
    Nyckelord :Förbättringsarbete; mikrosystem; rutiner; följsamhet; kvalitetsledningssystem;

    Sammanfattning : Titel Hur systematiskt kvalitetsarbete kan leda till nya arbetssätt och positiva hälsoeffekter inom äldreomsorgen – en interventionsstudie. Bakgrund Avvikelser och klagomål från externa aktörer samt dalande personal- och brukarnöjdhet på detta privata vårdboendet synliggjorde 2017 ett behov förbättringsåtgärder. LÄS MER

  2. 12. Effekter av medelhavskost vid diabetes mellitus typ 2 : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Tatjana Alkhalil; Victoria Marek; [2019]
    Nyckelord :diabetes mellitus typ 2; medelhavskost; patientundervisning; lärande;

    Sammanfattning : Typ 2-diabetes är en snabbväxande sjukdom, som ofta är livsstilsrelaterad. Kostomläggning utgör basen för diabetesbehandling. Målsättningen med kostbehandling är att främja hälsa och minska risken för komplikationer. Att drabbas av typ 2-diabetes kan innebära att patienter behöver lära sig om hälsosamma kostvanor. LÄS MER

  3. 13. ATT FÅNGA KOLLEGIALT LÄRANDE I VUX-ENUTBILDNINGENS PRAKTIK - aktionsforskning för professionella lärandegemen-skaper

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Fredrik Dahl; [2018-08-25]
    Nyckelord :vuxenutbildning; aktionsforskning; inquiry; kollegialt lärande; professionella lärandegemenskaper; dialog; kritisk reflektion; flerstämmighet; mixed method; innehållsanalys; samtalsanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra med förbättrad förståelse om kollegialt lärande och systematiskt utvecklingsarbete i vuxenutbildningens praktik på gymnasial nivå, ett forskningsområde som utgör obruten mark. Intresset riktas mot professionella lärandegemenskaper (pro-fessional learning community, PLC). LÄS MER

  4. 14. Organisatoriskt lärande för att öka vårdkvalitet : Lärdomar av att utveckla processledning vid en operations- och intensivvårdsklinik

    Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ. Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

    Författare :Frida Aronsson; Sofia Johansson; [2018]
    Nyckelord :Operation and intensive care unit; organizational learning; process management; Quality improvement; Förbättringsarbete; kvalitetsförbättring; operation- och intensivvårdsklinik; organisatoriskt lärande; processledning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Komplexa verksamheter måste fokusera på processerna, ett organisatoriskt helhetsperspektiv och lärande samt ha patienten i centrum för att säkra vårdkvaliteten. På Operations- och intensivvårdskliniken, Ryhov, har processarbete påbörjats men utvecklingspotential finns samt utrymme för tydligare rutiner gällande patientdelaktighet. LÄS MER

  5. 15. Läsförståelse i grundskolans tidiga år : Undervisningens och lärarens betydelse för en god utveckling av läsförståelse

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Dahl; [2017]
    Nyckelord :Läsförståelse; undervisning; undervisningsmetoder och lärarens betydelse.;

    Sammanfattning : Läsförståelse är nyckeln till framgång i skolan och en avgörande kompetens för att individen ska kunna fungera i ett kunskapssamhälle som vårt. I PISA-undersökningen från 2012 framkom det att svenska elevers läsförståelse har försämrats markant i jämförelse med tidigare år. LÄS MER