Sökning: "Företagskultur och strategi"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden Företagskultur och strategi.

  1. 1. Talanghantering inom HR-området : En kvalitativ studie av chefers sätt att se och arbeta med talang

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Olle Hägneryd; Wass Fredrik; [2024]
    Nyckelord :Talant; talant management; manager; HR; Talang; talanghantering; chef; HR;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur chefer med personalansvar ser på talang som begrepp och hur de strategiskt arbetar med talanghantering för att upprätthålla en attraktiv arbetsplats. Studien genomfördes utifrån ett kvalitativt tillvägagångssätt med fem semistrukturerade intervjuer som ligger till grund för insamling av empiriska materialet. LÄS MER

  2. 2. Det framgångsrika familjeföretaget : En kvalitativ studie om vilka faktorer som gör familjeföretag inom byggbranschen framgångsrika

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Josefin Elfinsson; Carl Myresten; Filip Gross; [2023]
    Nyckelord :Familjeföretag; strategi; tillväxt; RBV-theory; interna resurser; framgångsfaktorer; konkurrenskraft;

    Sammanfattning : Familjeföretag utgör en stor del av världens globala företagsstruktur och har en betydande roll för samhällets utveckling, sysselsättning och tillväxt. Familjeföretag står även inför flera utmaningar. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med organisatorisk kunskapsåterföring : En studie om existerande förutsättningar och utmaningarhos en svensk bostadsutvecklare i Stockholmsregionen

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Fredrik Landelius; Adam Croce; [2021]
    Nyckelord :Knowledge management; knowledge feedback; housing development; real estate development; Knowledge management; kunskapsåterföring; bostadsutveckling; fastighetsutveckling;

    Sammanfattning : Kunskap anses idag vara en av de mest betydelsefulla tillgångarna inom en organisation.Genom att hantera befintlig kunskap kan ett ökat lärande inom organisationen åstadkommasvilket kan bidra till effektivare arbetsprocesser och därmed konkurrensfördelar på marknaden. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar arbetsgivare på landsbygden för att skapa ett starkt arbetsgivarvarumärke? : En kvalitativ studie om hur arbetsgivare inom kommunal samt privat verksamhet i mindre orter arbetar med employer branding, och hur det påverkar arbetstagarnas motivation

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Sjödin; Madeleine Blom; [2021]
    Nyckelord :employer branding; arbetsgivarvarumärke; kommunal sektor; privat sektor; urbanisering; motivation; place branding;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer har utförts på arbetstagare samt arbetsgivare inom kommunal och privat verksamhet i mindre orter. Det som undersöks är hur arbetsgivarna inom vardera sektor arbetar med employer branding och för att få ett attraktivt arbetsgivarvarumärke, samt hur det påverkar arbetstagarnas motivation. LÄS MER

  5. 5. Organizational culture and its implications on post-acquisition integration : A case study of a merger between two entrepreneurial firms

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Hanna Thorwid; Niklas Vinge; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Mergers and acquisitions (M&A) is an important economic phenomenon, utilized by companies to expand their market share and achieve rapid growth. However, studies imply that a majority of M&As fail to deliver anticipated value, which has led to a vast amount of research investigating why. LÄS MER