Sökning: "Förhållningsätt specialpedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden Förhållningsätt specialpedagogik.

  1. 6. Vi är varandras omvärld : Hur förskolepedagoger arbetar med inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Åsa Lönnberg Bergshem; [2015]
    Nyckelord :Inkludering; specialpedagogik; förhållningsätt; påverkansfaktorer;

    Sammanfattning :   Studien analyseras ur ett sociokulturellt och ett specialpedagogiskt perspektiv. Genom kvalitativa intervjuer beskrivs och studeras hur pedagoger arbetar med inkludering och hur de får det att fungera i sin verksamhet, vilka metoder de använder. LÄS MER

  2. 7. Alla barn är (o)lika - en studie kring möjligheter och hinder för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann-Charlotte Carlsson; [2014-10-14]
    Nyckelord :interkulturellt förhållningssätt; kommunikation och lärande; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att utforska vilka pedagogiska möjligheter det finns för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola för att främja kommunikation, samspel och delaktighet. Frågeställningar: 1) Vilka lärandemiljöer skapar utvecklingsmöjligheter för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola? 2) Vilka möjligheter och hinder finns i verksamheten när det gäller barn i behov av särskilt stöd som har en annan etnisk bakgrund än svensk? 3) Hur resonerar pedagogerna kring arbetet att möta barnens behov med fokus på arbetssätt, metoder, strategier och förhållningsätt? Teori: Då denna studie avser att studera pedagogernas samspel, bemötande och interaktion med barnen genom kommunikation och språk är det genom det sociokulturella perspektivet som det insamlade materialet har tolkats och förståtts. LÄS MER

  3. 8. En skolas organisering av en särskild undervisningsgrupp och hur fem elever beskrivs och beskriver sig själva

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helén Thorsson; [2014-05-15]
    Nyckelord :särskild undervisningsgrupp; marginalisering; inkluderad; förhållningssätt; samspel;

    Sammanfattning : Syfte: På en 7-9 skola i Sverige finns en särskild undervisnings grupp som utgjort underlaget i denna studie. Syfte var att genom observationer och intervjuerna med elever och pedagoger studera hur eleverna beskrev sig själva och beskrevs av pedagogerna och de identiteter som fram-trädde. LÄS MER

  4. 9. "Barn med särskilda rättigheter" enligt Reggio Emilia-filosofin

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lisa Åberg; [2014-04-03]
    Nyckelord :inkludering; kommunikation; barn med särskilda rättigheter; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med mitt arbete var att undersöka vad Reggio Emilia-filosofin säger om barn med särskilda rättigheter samt att få en bild av hur Reggio Emilia-filosofin tillämpas i pedagogernas respektive verksamheter. Teori: Studien grundade sig på frågeställningen om och hur Reggio Emilia som pedagogisk filosofi lämpar sig för barn med särskilda rättigheter. LÄS MER

  5. 10. Att sträva mot möjlighetshorisonten. Några personers upplevelser av bemötande vid läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karin Starefors; Gunilla Österberg; [2011-09-23]
    Nyckelord :dyslexi; specialpedagogik; erfarenhet; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka vad några personer med specifika läs- och skrivsvårigheter, dyslexi, har för erfarenheter av sin skolgång och hur det format deras fortsatta studier och/eller yrkesval. Vi vill med denna studie öka kunskapen och utveckla en djupare förståelse för människors erfarenheter och upplevelser av att vara i specifika läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER