Sökning: "Förhållningssätt och bemötande autism"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Förhållningssätt och bemötande autism.
1. Patienter med autismspektrumtillstånd och deras upplevelser av bemötande inom vården
Kandidat-uppsats, Röda Korsets HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Autismspektrumtillstånd är en neuropsykiatrisk funktionsvariation och ett brett spektrum som kännetecknar kommunikationsbesvär, svårigheter att anpassa sig i sociala sammanhang samt upplevelse av sensoriska anomalier. Personer med autismspektrumtillstånd kan förekomma inom alla vårdaspekter och har högre risk att drabbas av samsjuklighet i jämförelse med personer utan autismspektrumtillstånd. LÄS MER
2. Studie- och yrkesvägledares berättelser kring vägledning med NPF-diagnostiserade gymnasieelever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur studie- och yrkesvägledare, som saknar sakkunskap om neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF), upplever att vägleda elever med dessa diagnoser på gymnasieskolor. Vi har ämnat ta reda på hur studie- och yrkesvägledare bemöter elevernas behov, samt förbereder eleverna inför framtida studie- och yrkesval. LÄS MER
3. Röntgensjuksköterskans bemötande av barn med autismspektrumtillstånd : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i JönköpingSammanfattning : Bakgrund: Barn som kommer till den radiologiska avdelningen kan uppleva oro i den högteknologiska miljön. Barn med autismspektrumtillstånd kan uppleva mer oro i dessa miljöer då diagnosen innebär nedsatta förmågor gällande social- och språklig kommunikation, föreställningsförmåga samt flexibilitet. LÄS MER
4. Hur kan skolpersonal arbeta för elever som fått diagnoserna ADHD och Autism?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Det är ett precisionsarbete att välja undervisningsmetoder och förhållningssätt som passar alla elever också elever med diagnoserna ADHD och autism. Syftet med den här studien är att undersöka vad föräldrar och pedagoger upplever som framgångsfaktorer i skolsituation, vad föräldrar och pedagoger upplever som svårigheter i skolsituation och vilka arbetssätt och förhållningssätt som kan underlätta skolsituationen för elever med diagnoserna. LÄS MER
5. "Relationen är mitt verktyg" : Kuratorers upplevelse av samtal med individer med autism
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie fokuserar på hur kuratorer upplever samtal med individer som har autism, med fokus på förhållningssätt och relationer. Autism är en funktionsnedsättning som bland annat kännetecknas av begränsningar i social interaktion, verbal och icke-verbal kommunikation och repetitiva beteenden. LÄS MER