Sökning: "Förskolan kretslopp"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden Förskolan kretslopp.

  1. 6. Lilla Världen

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Andrea Berois; [2016]
    Nyckelord :Preschool Architecture Sweden; Förskola Dagis Vasalund Solna Stockholm Arkitektur Höjerska;

    Sammanfattning : I en storstad som växer och mullrar fram finns minnet kvar av en annan stad. En kåkstad med fattigbarn och svält men också med gemenskap och variation. En ny stad byggs som ska rensa upp men en bit av den gamla sparas, högst upp på höjden. Innuti den lilla staden som ligger i den stora staden finns en liten värld. LÄS MER

  2. 7. Naturvetenskap i förskolan. En studie av några förskollärares syn på naturvetenskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Sandberg; [2015]
    Nyckelord :arbetssätt; förskollärare; läroplan för förskolan; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur några förskollärare resonerar kring naturvetenskap i förskolan avseende innehåll, arbetsmetoder och syfte. Eftersom strävansmålen för naturvetenskap förtydligades i Lpfö 98 (2010) liksom förskollärarens ansvar för den pedagogiska verksamheten vill jag även ta reda på om förskollärarna anser att Lpfö 98 (2010) har inneburit någon skillnad för deras arbetssätt och i så fall hur. LÄS MER

  3. 8. Att göra iakttagelser, undersöka och dra slutsatser om hur omvärlden fungerar. : En studie av förskollärares uppfattningar om naturvetenskap i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Shahnaz Ali; Rokeya Kamal; [2015]
    Nyckelord :arbeta; förskola; konstruktionistisk; kunskapssyn; naturvetenskap; pedagog; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : I denna studie har vi valt att undersöka pedagogernas uppfattning om naturvetenskap i förskolan. Syftet är att ta reda på pedagogernas uppfattningar om naturvetenskap i förskolan ur ett didaktiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 9. Barns tankar om vattnets kretslopp och vattnets betydelse för livet på jorden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Linda Östlind; [2014]
    Nyckelord :cloud; hydrological cycle; preschool; rain; understanding; vapor; hydrologisk cykel; förskola; förståelse; moln; regn; ånga;

    Sammanfattning : Huvudsyftet var att ta reda på vad förskolebarn kan och tänker kring vattnets kretslopp och vattnets betydelse för allt liv på jorden. Samtidigt syftade undersökningen till att ta reda på pedagogernas arbetssätt och tankar kring dem. Undersökningen har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer med såväl pedagoger som barn. LÄS MER

  5. 10. Följ med Klara på Toalettresan : Ett utvecklingsprojekt om vatten- och avloppsrening riktat mot förskolan och lågstadiet

    M1-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Katarina Karlsson; [2011]
    Nyckelord :vatten- och avloppsrening; kretslopp; Lärande för hållbarutveckling och systemförståelse.;

    Sammanfattning : På uppdrag av Mälarenergi har jag skapat ett undervisningsmaterial som behandlar vatten- och avloppsreningsprocessen. Undervisningsmaterialet består av en saga som beskriver vad som händer när vi använder toaletten som sopnedkast samt en lärarhandledning som innehåller experiment där barnen själva är delaktiga i undervisningen. LÄS MER